L’Agència Estatal de Recerca distingeix al CIMNE com a Centre d'Excel·lència 'Severo Ochoa' i torna a acreditar l’IBEC per quatre anys més

Distinció 'Severo Ochoa'

El Centre Internacional de Mètodes Numèrics a l'Enginyeria (CIMNE) i l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), vinculats a la UPC, han estat acreditats com a Centres d'Excel·lència 'Severo Ochoa' per part de l’Agència Estatal de Recerca. Gràcies a aquesta distinció, comptaran amb un milió d’euros anuals durant quatre anys per continuar desenvolupant i transferint recerca d’alt impacte a escala internacional.

08/10/2019

El CIMNE i l’IBEC, entitats de recerca vinculades a la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), són dos dels sis centres d’investigació acreditats com a Centres d’Excel·lència ‘Severo Ochoa’, segons la resolució provisional que ha fet pública, el 7 d’octubre, l’Agència Estatal de Recerca del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (MICINN). És el primer cop que el CIMNE rep aquesta distinció, mentre que l’IBEC torna a acreditar-se durant quatre anys més.

Amb aquesta actuació, el Ministeri impulsa la recerca d'alt impacte que es realitza en els centres d'R+D de l’Estat. Els centres acreditats destaquen tant per la notorietat internacional de les contribucions científiques que realitzen, com per la capacitat innovadora i una intensa relació amb el sector empresarial. Són, a més, centres de referència en l’àmbit mundial, capaços d'atraure talent internacional. Gràcies a aquesta distinció, rebran un milió d’euros anuals durant quatre anys, en el decurs del període 2019-2023.

Mètodes numèrics i tècniques de càlcul per ordinador
Creat el 1987, el CIMNE és un centre de recerca consorciat per la Generalitat de Catalunya i la UPC que impulsa avenços en el desenvolupament i l'aplicació de mètodes numèrics i tècniques de càlcul per ordinador, per resoldre problemes d'enginyeria en un context internacional.

Amb seu al Campus Nord de la UPC, a Barcelona, el centre ha consolidat una política d'impuls a les activitats de recerca, formació, transferència de tecnologia i creació de spin-off en l'àmbit del desenvolupament i aplicacions dels mètodes numèrics a la solució de problemes d'enginyeria.

En els darrers anys, ha esdevingut un referent internacional pel que fa al desenvolupament de múltiples aplicacions en diferents sectors de l’enginyeria (civil, mecànica, naval, transport, computacional, entre d’altres) i ha destacat per la seva presència internacional i la capacitat de transferència de tecnologia. Des de la seva creació ha participat en més de 650 projectes de recerca finançats a través de convocatòries competitives i ha signat al voltant de 1.100 contractes de desenvolupament amb empreses del sector industrial.

Actualment el CIMNE compta amb 200 professionals, formats principalment en els àmbits de l’enginyeria, la física i les matemàtiques, procedents de 15 països diferents.

En la frontera de l'enginyeria i les ciències de la vida
Pel que fa a l'Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), és un centre de recerca amb seu a Barcelona, que porta a terme recerca interdisciplinària d'excel·lència en la frontera de l'enginyeria i les ciències de la vida

Es va crear el 2005 pel Departament d'Innovació, Universitats i Empresa i el de Salut de la Generalitat de Catalunya, la Universitat de Barcelona (UB) i la UPC, amb l’objectiu de generar nou coneixement integrant camps com la nanomedicina, la biofísica, la biotecnologia l'enginyeria de teixits i les aplicacions de tecnologia de la informació en l'àmbit de la salut.

Ubicat al Parc Científic de Barcelona, actualment té 21 grups de recerca i 250 investigadors, així com personal procedent de 20 països diferents.