El CIMNE, soci tecnològic del projecte REALQUIRUR

Descarregar

FOTO: Institut J. Torrent

El Centre Internacional de Mètodes Numèrics en l’Enginyeria (CIMNE) participa en un projecte pioner impulsat per l'Institut J. Torrent a l’Hospital El Pilar per a l’aplicació de la realitat augmentada en cirurgies obertes hepàtiques

02/05/2019

L’ús de la realitat augmentada en intervencions quirúrgiques permet que els cirurgians tinguin a la seva disposició, en el moment que vulguin o de manera permanent, la visualització en temps real d'elements clau que manipulen durant l'operació, com són òrgans, vasos sanguinis especialment sensibles o els mateixos tumors.

Aplicar aquest tipus de tecnologia en cirurgies obertes hepàtiques és l’objectiu del projecte REALQUIRUR, que impulsa l'Institut J. Torrent a l’Hospital El Pilar i en el qual participa com a soci tecnològic el Centre Internacional de Mètodes Numèrics en la Enginyeria (CIMNE), consorciat per la Generalitat de Catalunya i la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC). Es tracta d’una iniciativa pionera en l’àmbit internacional, ja que actualment no existeix cap model basat en realitat augmentada capaç de simular en temps real les imatges procedents de les proves realitzades en pacients.

La realitat augmentada és una tecnologia de visualització que consisteix a incorporar informació complementària a la realitat que veu l’usuari, a través de dispositius com la càmera d'un smartphone o unes ulleres de disseny específiques. L’aplicació d’aquesta tecnologia en cirurgia pot augmentar l'eficàcia de la intervenció i evitar possibles danys o reiteracions.

El projecte REALQUIRUR ha rebut 200 mil euros de finançament del Centre de Desenvolupament Tecnològic i Industrial (CDTI). L’Institut Torrent i el CIMNE estudien la manera de desenvolupar aquesta tecnologia fins a la seva comercialització en els propers 12 mesos.

CIMNE, referent internacional en transferència de tecnologia

Des de la seva creació l’any 1987, el CIMNE s’ha consolidat com a centre de recerca que impulsa avenços en el desenvolupament i l’aplicació de mètodes numèrics i tècniques de càlcul per ordinador per a la resolució de problemes de les diferents branques de l’enginyeria en un context internacional.

El centre promou activitats de recerca, formació, transferència de tecnologia i creació d’spin-off i ha esdevingut un referent internacional en la generació de coneixement i solucions per a l’enginyeria.

Al llarg de més de tres dècades d’activitat, el CIMNE ha participat en més de 700 projecte de recerca, ha creat 16 noves companyies i ha signat al voltant de 1.200 contractes amb la indústria.