El concurs #HiloTesis a la UPC ja té guanyadors

Imatge promocional del concurs

La UPC ha seleccionat els tres millors fils de Twitter que expliquen el contingut de tesis doctorals en el marc del concurs de divulgació científica #HiloTesis per a estudiants de doctorat i doctorats i doctorades recents. Es tracta d’una iniciativa de la RedDivulga de Crue-I+D+i, en què hi participen 44 universitats del conjunt de l’Estat, entre les quals s’inclou la UPC.

13/05/2021

Els tres millors fils de Twitter seleccionats a la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) en el marc del concurs ‘La teva tesi doctoral en un fil de Twitter: #HiloTesis’són dels estudiants de doctorat Rosa Barcelona (@rosa_b9), Ramiro Martínez (@FragataFractal) i Irene Josa (@irene_josa), que ara passen a la final del concurs a nivell estatal.

Rosa Barcelona
està cursant el programa de doctorat en Bioinformàtica, un doctorat industrial que desenvolupa a la UPC i a l'empresa Sequentia Biotech. La doctoranda obre el fil de Twitter amb preguntes tan interessants com "què determina el color dels meus ulls?" o "com puc saber la meva predisposició a una malaltia?". "La resposta està en l'ADN", explica la investigadora, que a la seva tesi doctoral està creant una plataforma "que permeti identificar i interpretar les variants genètiques d'una persona i a la vegada sigui online, fàcil d'utilitzar, robusta i sense necessitat de tenir coneixements informàtics". Amb aquesta plataforma, l'usuari només necessita carregar les dades de la secuència de l'ADN per obtenir les variants de l'individu. Així, "pot centrar-se en la interpretació dels resultats sense preocupar-se de la producció de les dades", destaca la doctoranda.

Ramiro Martínez cursa el programa de doctorat en Matemàtica Aplicada a la UPC. La seva tesi doctoral es basa en la criptografia i les seves aplicacions a la votació electrònica. Al fil de Twitter, el doctorand explica d'una forma amena i divulgativa com s'aconsegueix garantir en una votació electrònica que cada vot hagi estat emès per un votant diferent i mantenir l'anonimat i el secret del vot. La resposta es troba en una sèrie d'operacions matemàtiques, que el doctorand explica al fil de Twitter de forma gràfica amb l'analogia d'un laberint, per concloure explicant que la seva tesi doctoral "consisteix a dissenyar reptes als quals només es pugui donar resposta si cada pas de les eleccions s'ha fet correctament". L'objectiu: aconsegueix un sistema de vot electrònic amb totes les garanties.

Irene Josa està cursant el programa de doctorat en Enginyeria Civil a la UPC. A la seva tesi estudia com integrar temes socials en l'educació i la pràctica de l'enginyeria civil. La doctoranda explica al fil de Twitter que volia "veure com podem utilitzar l'índex de desigualtat com un indicador a l'hora de prioritzar inversions en infraestructura". La investigadora proposa un marc conceptual "que defineix processos concrets de gestió de projectes per introduir objectius de sostenibilitat, entre els quals s'inclouen objectius de tipus socials". Es tracta d'incorporar els aspectes socials en el dia a dia de la professió de l'enginyeria civil amb un model per a la presa de decisions que consideri per igual factors econòmics, ambientals i socials.

Potenciar les habilitats de comunicació
El concurs #Hilotesis és una iniciativa de la Red de Divulgación y Cultura Científica (RedDivulga) de la Sectorial de I+D+i de Crue Universidades Españolas, associació formada per 76 universitats públiques i privades de l’Estat. En aquesta primera edició hi participen 45 universitats.

L'objectiu de la competició és promoure el desenvolupament de les habilitats de comunicació i divulgació científica de l’estudiantat de doctorat i d’aquelles persones que s’han doctorat en els darrers sis mesos, a les quals s'ha proposat difondre la seva activitat de recerca a través de Twitter.

Entre l'1 i el 23 d’abril, els participants havien de publicar un fil de Twitter amb un màxim de 20 tuits, per explicar el contingut de la tesi doctoral amb un llenguatge senzill, accessible i atractiu. Els fils seleccionats per cada universitat participant opten als premis del concurs estatal, dotats amb una tableta per als tres millors fils. La comunicació pública dels guanyadors es farà el 28 de maig.