El Centre Universitari de la Visió de la UPC-FOOT i diverses empreses del sector creen una xarxa d’òptiques solidàries

Pràctica docent al CUV

Logotip de la xarxa d'òptiques solidàries impulsada pel CUV

El Centre Universitari de la Visió (CUV) de la Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) enviarà les ulleres a domicili a les persones ateses pel servei. En cas d'incidència, els usuaris podran acudir a un dels 90 establiments que integren la xarxa d'òptiques solidàries creada per garantir la mesures de seguretat i evitar els riscos associats a la pandèmia de la COVID-19.

19/06/2020

El Centre Universitari de la Visió (CUV) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha reiniciat, el 8 de juny, l'activitat clínica que desenvolupa per atendre les necessitats urgents de persones derivades pels Serveis Socials que, des de l'esclat de la crisi provocada per la pandèmia de la COVID-19, s'han vist desbordats per una emergència social sense precedents recents.

Segons la directora d'aquest centre de la Facultat d'Òptica i Optometria (FOOT) , Núria Tomás, “les mesures de seguretat necessàries limitaran la nostra capacitat d’entrega d’ulleres. Per aquesta raó, i amb l’objectiu de prestar servei al major nombre possible de persones en situació de vulnerabilitat, hem decidit suprimir bona part de les visites per lliurar les ulleres, que enviarem directament a domicili”.

Un cop l’usuari rebi les ulleres, en cas de necessitar alguna correcció, podrà acudir a alguna de les 90 òptiques que integren la xarxa solidària impulsada pel CUV arreu del territori. Tal com explica Tomás, “la resposta immediata d’Alain Afflelou, Cottet, General Óptica, +Visión, Multiópticas, Óptica 2000 i Òptica Universitària ha estat decisiva per a que aquesta xarxa hagi estat operativa en pocs dies”. Així, “en cas de sorgir  incidències amb l’adaptació a les ulleres, contactarem amb l'òptica solidària més propera al domicili de l'usuari per a què aquest pugui anar a l’establiment el dia i l'hora acordats”.

En determinats casos, l'atenció a aquests usuaris es va veure interrompuda per les mesures extraordinàries de confinament a causa de la COVID-19. Altres casos són adults que necessiten una correcció que sovint representa una eina per mantenir la seva activitat laboral, o infants i adolescents que segueixen de manera telemàtica l’activitat acadèmica.

D’altra banda, la represa de l'activitat clínica del CUV permetrà a l’estudiantat de grau de la FOOT realitzar les pràctiques clíniques essencials i a l’estudiantat de doctorat continuar els projectes de recerca.

'Mirades Solidàries'
La xarxa d'òptiques solidàries impulsada pel CUV s'emmarca en el programa Mirades Solidàries, que articula l’acció social d'aquest centre. Des de fa 15 anys, en el marc d’un model docent d’aprenentatge i servei pioner a Europa, el CUV ha atès la salut visual de més de 40.000 persones en situació de vulnerabilitat, derivades per algun dels prop de 70 ajuntaments, consells comarcals i entitats del tercer sector social de tot Catalunya que col·laboren amb la iniciativa i amb el suport d’empreses del sector, que aporten el material necessari.

El patronat de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa és un òrgan únic a tot l’Estat, que persegueix millorar el reconeixement social del paper de l’òptic optometrista com a professional de la salut visual, impulsant projectes destinats a millorar-ne la formació i les competències. Està integrat per una vintena de les principals empreses del sector de la salut visual, així com per l’Ajuntament de Terrassa, el Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC), l’Associació Catalana d’Optometria i Teràpia Visual (ACOTV), l’Asociación Visión y Vida i la Federación Española de Asociaciones del Sector Óptico (FEDAO).