El professor Joan Olona, de la UPC-EPSEB, guardonat amb un dels Premis del Patrimoni Europeu per la Torre de les Aigües del Besòs

Descarregar

La Torre de les Aigües del Besòs és ara nou centre cultural del barri del Poblenou

La Comissió Europea i la institució Europa Nostra han atorgat un dels premis de Patrimoni Europeu al projecte de la Torre de les Aigües del Besòs, desenvolupat pel col·lectiu multidisciplinar BCN-Besòs Tower-Team, amb la participació del professor de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) Joan Olona.

26/05/2021

El projecte de la Torre de les Aigües guardonat als Premis de Patrimoni Europeu és una conservació exemplar d’un espai industrial respectant plenament la seva essència original. Es tracta d’un projecte desenvolupat pel col·lectiu multidisciplinar BCN-Besòs Tower-Team, integrat per l’arquitecte tècnic i professor de l’Escola Politècnica Superior d’Edificació de Barcelona (EPSEB) Joan Olona, els arquitectes i alumni de la UPC Antoni Vilanova i Eduard Simó, i la geògrafa i historiadora Mercè Tatjer.

El jurat dels premis ha destacat la qualitat del projecte i la preservació de l’essència de la construcció: “La intervenció i el disseny interior final són d’una qualitat molt alta i presenten clarament la funció original de l’espai, que és una part important del patrimoni industrial de Barcelona. S'ha integrat l'expressió artística contemporània, que serveix d'exemple per a la reutilització adaptativa d'aquest tipus de patrimoni”.

Símbol de la Barcelona industrialitzada

La Torre de les Aigües del Besòs, acabada el 1882, es va construir per subministrar aigua potable als barcelonins. El 1888, la torre es va integrar al complex siderúrgic de Can Girona (més tard conegut com a MACOSA). El 1993, l’empresa va tancar i el complex va ser completament abandonat. El 1996 es van enderrocar tots els edificis, excepte la torre i la seva casa de vàlvules annexa.

El 2010 es va iniciar un programa de conservació per restaurar les estructures tot preservant el màxim possible l’estructura original i fer-la accessible als visitants. Es van instal·lar dos trams d'escales de cargol a la torre per permetre-hi l'accés. Aquestes escales es van fabricar en acer galvanitzat per ressaltar la diferència entre l’edifici original i els elements renovats. Així mateix, també es van renovar les estructures metàl·liques que suporten la coberta de la torre amb peces d’acer galvanitzat reproduïdes en les mateixes mides i característiques que les originals. En el projecte s’han fet servir artesanies i materials tradicionals, com les tradicionals rajoles ceràmiques.

La Torre de les Aigües restaurada és ara nou centre cultural del barri del Poblenou, amb instal·lacions d’art innovadores que enriqueixen l’experiència del visitant i estableixen un diàleg entre art i patrimoni industrial. El 2012 es va instal·lar Himmelsrichtungen, una escultura de l’artista alemany Blinky Palermo.

El projecte de conservació s’ha desenvolupat amb la col·laboració de l’Arxiu Historic del Poblenou (AHPN), l’Archivio Storico delle Arti Contemporanee (ASAC)-Biennale Venezia, el Museu d'Història de Barcelona (MUHBA), el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA), la Fundació AGBAR, la Fundació Ramon Calsina, i un col·lectiu d’antics treballadors de MACOSA – Alstom, amb finançament de l’Ajuntament de Barcelona i d’AGBAR.

La Comissió Europea va crear els Premis de Patrimoni Europeu / Premis Europa Nostra al 2002 i des de llavors han estat implementats per la federació d'entitats de patrimoni Europa Nostra. Els premis estan finançats pel programa Europa Creativa i són el guardons més importants a Europa en l’àmbit del patrimoni cultural. En la convocatòria d'enguany, s'han reconegut 24 projectes de 18 països, cinc d’ells espanyols.