El projecte EIT Urban Mobility arrenca a Barcelona per transformar la mobilitat de les ciutats europees

Descarregar

D'esquerra a dreta, Maria Tsavachidis, CEO de l’EIT Urban Mobility; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; l'alcalde de Milà, Giuseppe Sala; el president de SEAT, Luca de Meo, i el rector de la UPC, Francesc Torres.

La UPC, acceleradora de projectes empresarials

La Universitat liderarà una de les tres acceleradores seleccionades per l'EIT Urban Mobility, la del sud d'Europa, també formada per la Universitat Pompeu Fabra (UPF), l'Ajuntament de Barcelona, la plataforma CARNET i el Centre Tecnològic d’Automoció de Galícia (CTAG). Aquesta acceleradora amb seu a la UPC iniciarà la seva activitat a principis del 2020 i durant tres anys consecutius accelerarà més de 25 projectes empresarials en l'àmbit de la mobilitat urbana en aquesta zona europea.

Les altres dues propostes guanyadores són la de l'Europa central, liderada per la Universitat Tècnica de Munic, en consorci amb socis d'Alemanya i el nord d'Itàlia, i la de l'est d'Europa, coordinada per un consorci hongarès i de la República Txeca. L'objectiu de l'EIT és arribar a tenir en el futur cinc acceleradores en tot el consorci per accelerar projectes de mobilitat urbana.

La UPC té una llarga experiència i és referent a tot l'Estat en impulsar la creació d’empreses, donar suport a idees de negoci i posar la tecnologia al servei de la societat. Fins ara, en el  trampolí tecnològic de la Universitat s’han constituït 330 empreses (spin-off i start-up), s’han generat 4.500 llocs treball, s’han sol·licitat més de 500 patents i s’han llicenciat 223 tecnologies.

Descarregar

Un moment de la presentació de l'EIT Urban Mobility en l'Smart City Expo World Congress 2019

L'Ajuntament de Barcelona ha inaugurat oficialment, el 19 de novembre, el projecte europeu EIT Urban Mobility a l'Smart City Expo World Congress. L'esdeveniment ha suposat la posada en marxa d'aquesta iniciativa en què participa la UPC, que ha impulsat el projecte, i que té com a objectiu finançar projectes que aportin solucions de mobilitat per fer més habitables les ciutats europees.

19/11/2019

La inauguració del projecte EIT Urban Mobility , el 19 de novembre, en el marc de l'Smart City Expo World Congress 2019, ha comptat amb la intervenció de l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau; l'alcalde de Milà, Giuseppe Sala; la CEO de l’EIT Urban Mobility, Maria Tsavachidis; el rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), Francesc Torres; el president de SEAT, Luca de Meo, i el coordinador del projecte, Luís Gómez, entre d'altres representants institucionals.

La UPC ha estat impulsant i coordinant la candidatura de Barcelona com a capital europea de la mobilitat urbana des de la posada en marxa del centre de recerca i innovació en mobilitat urbana CARNET—soci de la comunitat d’innovació—, ara fa tres anys. "Som una universitat amb una gran experiència i coneixement en l'àmbit de la mobilitat urbana", tal i com explica el rector, Francesc Torres. "Ara celebrem que aquest esforç col·lectiu reverteixi en una formació capdavantera, en innovació i en nous llocs de treball. Els reptes de la mobilitat urbana són nombrosos i requereixen trobar solucions innovadores des d'un enfocament multidisciplinari”.

L'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (EIT, per les seves sigles en anglès) va crear al desembre de 2018 la comunitat d'innovació EIT Urban Mobility i va escollir el consorci 'MOBiLus' per coordinar aquest projecte. El consorci està integrat per 48 socis de 15 països, entre ells les ciutats d'Amsterdam, Munic i Milà, universitats com la UPC, el KTH Royal Institute of Technology in Stockholm, el Technion - Israel Institute of Technology i  l’Aalto University; instituts de coneixement com el Fraunhofer Institute of Information Theory and Automation, l'Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS) o el Centre Tecnològic d'Automoció de Galícia (CTAG), i empreses com BMW, SEAT, TomTom i Siemens. Es tracta de la primera iniciativa europea que uneix tres branques de coneixement: empresa, educació i investigació, més les ciutats.

L'EIT Urban Mobility es configura com una plataforma públic-privada internacional per contribuir a garantir un sistema de mobilitat urbana més ecològic, més inclusiu, més segur i més intel·ligent. Amb vistes a 2026, el projecte es planteja comptar amb el suport de 180 start-up, alliberar espai destinat als vehicles en el 90 % de les ciutats que participen en la iniciativa, llançar 125 nous productes, incrementar la mobilitat compartida i obtenir inversions per valor de 38 milions d'euros gràcies a aquest projecte.

Després de la primera convocatòria de projectes, que es va llançar el mes d'abril passat, s'han seleccionat més de 60 projectes que s'executaran a escala europea durant els propers dos anys: des d'iniciatives en l'àmbit acadèmic i de l'educació fins a projectes d'innovació o creació de negocis. Per tal d'accelerar la innovació, la selecció ha valorat positivament els projectes que tinguessin la implicació de més països europeus, que es desenvoluparan en més d'una ciutat sòcia.

L'EIT Urban Mobility, amb seu a Barcelona, tindrà una vigència de 7 a 15 anys i un finançament de fins a 400 milions per part de l'EIT, organisme de la Comissió Europea per fomentar l'excel·lència en matèria d'ensenyament superior, recerca i innovació dins de la Unió Europea.