El projecte WOMEN-UP posa en marxa un MOOC sobre eSalut aplicada a la incontinència urinària femenina

Des del 14 de gener i fins al 15 de març estan disponibles a internet les lliçons i els qüestionaris d’avaluació per cursar en línia el MOOC ‘Female Urinary incontinence and eHealth’, un curs gratuït sobre la incontinència urinària en les dones i sobre les tècniques i tecnologies disponibles per millorar l’eficàcia dels tractaments mèdics (eSalut).

17/01/2019

El projecte WOMEN-UP, coordinat pel Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i finançat per la Comissió Europea, ha produït un curs en línia obert i massiu (MOOC) que ofereix formació sobre la incontinència urinària femenina. El programa de continguts, elaborats per un equip multidisciplinari de professionals clínics, professors universitaris i enginyers biomèdics, abasta des dels coneixements bàsics sobre la incontinència urinària femenina, fins a les tecnologies mèdiques (eSalut) que actualment poden millorar en escreix l'eficiència d'aquests tractaments, passant per les tècniques més habituals.

Curs gratuït i amb inscripcions obertes
El curs és gratuït i està adreçat especialment a professionals de la salut, cuidadors i estudiants de fisioteràpia, d’enginyeria biomèdica i de medicina, així com les persones interessades en la millora de l’eficiència dels tractaments de la incontinència urinària en les dones.

Les lliçons s’imparteixen en vídeo i en anglès, amb subtítols en castellà, i les persones que passin les proves i qüestionaris d’avaluació rebran un certificat de participació. La inscripció es manté oberta durant el període en què el MOOC està disponible a la xarxa, ja que no requereix molta dedicació i es pot completar en qualsevol moment.

Entrenament del sol pelvià
Els objectius del projecte WOMEN-UP són millorar la qualitat de vida de les dones amb incontinència urinària i reduir en gran mesura els costos d'atenció a llarg termini i la pèrdua de productivitat. Finançat per la Comissió Europea dins del programa Horizon2020, el projecte WOMEN-UP ha desenvolupat un sistema integrat d'eSalut per a l'entrenament muscular del sòl pelvià i les intervencions sobre l'estil de vida que permeten a les dones seguir el tractament a casa amb supervisió remota.

L'entrenament muscular del sòl pelvià es realitza amb jocs seriosos en una aplicació mòbil que està connectada a dispositius de biofeedback i a una plataforma web en què els terapeutes monitoritzen i programen exercicis o recordatoris. El sistema WOMEN-UP s’està validant clínicament en tres hospitals europeus amb 300 pacients.

Al darrere del projecte hi ha un consorci interdisciplinari format actualment per vuit entitats de set països de la Unió Europea: els socis espanyols UPC i l'Hospital Clínic, a través de la Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica; l’empresa Bittium i el Kuopio University Hospital (KUH) de Finlàndia; l’Academic Medical Center (AMC), d’Amsterdam; l’associació mèdica European Urogynaecological Association (EUGA); la universitat romanesa Babes-Bolyai University (BBU)i l’empresa suïssa RehaStim.

Coordinació del projecte
El coordinador del projecte WOMEN-UP és Miguel Ángel Mañanas, investigador del CREB, centre de recerca que forma part del Centre d'Innovació i Tecnologia (CIT UPC). Miguel Ángel Mañanas també és professor a les escoles d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) i Barcelona Est (EEBE) de la UPC .

Pel que fa a la coordinació clínica del projecte, està en mans de la doctora Monserrat Espuña, consultora sènior i cap de la Unitat de Sòl Pelvià de l’Institut Clínic de Ginecologia, Obstetrícia i Neonatologia (ICGON) de l'Hospital Clínic i professora de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat de Barcelona.