El rector de la UPC, nou president de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques

Daniel Crespo, a l'esquerra, ha pres el relleu a Jaume Puy, a la dreta, al capdavant de l'ACUP
Descarregar

Descarregar

Nova junta de l'ACUP. D'esquerra a dreta: Tania Nadal, Quim Salvi, Daniel Crespo, Jaume Puy i Josep Poblet

Daniel Crespo, rector de la UPC, pren el relleu a Jaume Puy, rector de la Universitat de Lleida, i es renova la junta directiva de l’ACUP.

25/01/2023

Aquest dimarts 24 de gener s'ha constituït la nova junta directiva de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), que estarà formada durant tot un any pel rector de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo, com a president; el rector de la Universitat de Girona (UdG), Quim Salvi, com a vicepresident; la presidenta del Consell Social de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Tania Nadal, com a vicepresidenta segona; el president del Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Josep Poblet, com a vicepresident tercer; i el rector de la Universitat de Lleida (UdL), Jaume Puy, com a secretari.

D’aquesta manera, Daniel Crespo, rector de la UPC, pren el relleu a Jaume Puy, rector de la Universitat de Lleida, qui ha estat al capdavant de l'ACUP al llarg de 2022.

Daniel Crespo Artiaga és professor de la UPC des de 1987 i catedràtic de Física des de 2010. És llicenciat en Física per la Universitat de Barcelona (1984) i doctor per la UPC (1994). La seva línia de recerca principal és l’estudi de les propietats mecàniques i l’estabilitat física (processos de relaxació i cristal·lització) i química (resistència a la corrosió) dels materials metàl·lics amorfs. Ha publicat més d’un centenar d’articles en revistes científiques i ha dirigit deu tesis doctorals. Des de 1998 ha estat investigador principal de successius projectes amb finançament del Plan Estatal de Investigación Científica y Técnica y de Innovación, un projecte ERA-Net de la Unió Europea i alguns projectes de transferència tecnològica. L’any 2022 ha estat nomenat vicepresident de Unite!, University Network for Innovation, Technology and Engineering, i president de la Comisión Sectorial Crue-Digitalización de la CRUE.

Ha impartit docència de física a l’Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), de física i termodinàmica a l’Escola d’Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC), d’estat sòlid a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) i de física a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE). Entre 2011 i 2015 va ser director del Departament de Física Aplicada de la UPC.

Els rectors de les universitats públiques catalanes representen la institució a l'Assemblea General de l’ACUP, màxim òrgan directiu de l'Associació. La presidència recau anualment i de forma rotatòria preestablerta en els rectors i rectores de les universitats. Des de l’any 2008 es van afegir com a membres de l’Assemblea General de l'Associació els presidents i presidentes dels Consells Socials o càrrecs equivalents de les universitats membres.

Sobre l’ACUP i el nou mandat 2023
L'ACUP es va crear l'any 2002 i en formen part la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF), la Universitat de Girona (UdG), la Universitat de Lleida (UdL), la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Els seus objectius fundacionals són defensar els interessos de les universitats públiques i el rol de les universitats en la societat, projectar les universitats internacionalment i promoure projectes singulars o estratègics de col·laboració.

Entre els objectius d'aquest nou mandat, l’Assemblea General s’ha proposat promoure la millora del finançament públic a les universitats i l’adequació dels Estatuts de les universitats a la nova Llei d’Ordenació del Sistema Universitari (LOSU); incrementar el reconeixement internacional i les aliances globals de l’ACUP i les universitats membres; així com el desenvolupament de projectes singulars i estratègics per a les universitats públiques catalanes.

Alguns dels projectes clau de l’any 2023 són el Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), que tindrà lloc a la Universitat de Lleida del 4 al 6 de juliol; el Pla de projecció internacional i compromís global de les universitats públiques catalanes (2023-2026); així com el desplegament de la Capitalitat Universitària Mundial, que busca situar Barcelona i Catalunya com a referents mundials en matèria d’educació superior.