Marcel Guardia, investigador del Departament de Matemàtiques de la UPC

Lorenzo Albertazzi, investigador de l'IBEC

Simon Wall, investigador de l'ICFO

Els investigadors de la UPC Marcel Guardia, del Departament de Matemàtiques; Lorenzo Albertazzi, de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i Simon Wall, de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), són tres dels vuit investigadors de centres catalans distingits amb els ajuts Starting Grant del Consell Europeu de Recerca, en la sisena convocatòria per a investigadors experimentals d’aquesta institució.

19/10/2017

Marcel Guardia, investigador del Departament de Matemàtiques , vinculat a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) i professor de l'Escola d'Enginyeria de Telecomunicació i Aeroespacial de Castelldefels (EETAC) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ha rebut un dels 11 ajuts obtinguts a l'Estat espanyol i l'únic en l’àmbit de les matemàtiques. El seu projecte ‘Instabilities and homoclinic phenomena in Hamiltonian Systems’ té per objectiu "fer servir tècniques de sistemes dinàmics per entendre comportaments inestables en models de mecànica celest, que modelen per exemple, el sistema solar, i comportaments turbulents en equacions en derivades parcials, com ara l'equació de Schrödinger" (que descriu com canvia al llarg del temps l'estat quàntic d'un sistema físic).

Lorenzo Albertazzi, de l’IBEC (centre consorciat per la Generalitat de Catalunya, la UPC i la UB), és el líder del projecte ‘Design of Nanomaterials for Targeted Therapies Guided by Super Resolution Imaging  (NANOSTORM)’, centrat a utilitzar la microscòpia de súper resolució per examinar nanomaterials amb potencial terapèutic contra el càncer i entendre com aquests interaccionen amb els seus objectius, que són les cèl·lules malaltes. Això servirà per identificar les claus principals necessàries per dissenyar racionalment la propera generació de tractaments súper eficients contra el càncer.

Per la seva banda, Simon Wall, que lidera el grup de recerca Dinàmica Òptica Ultra-Ràpida dels Sòlids de l’ICFO —institut universitari de recerca adscrit a la UPC—, rep aquest ajut pel seu projecte de recerca ‘Probing nanoscale and femtosecond fluctuations in high temperature superconductors’ (SeeSuper)'. Amb aquesta recerca es pretén adoptar un nou enfocament per estudiar la superconductivitat a alta temperatura i els fenòmens quàntics que permeten als materials conduir electricitat sense resistència.

Dotat amb 1,5 milions d’euros per a cadascú, els ajuts Starting Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC, en les seves sigles en anglès) estan destinat als investigadors que mostren una trajectòria d’excel·lència i lideratge internacional, i que fan recerca de frontera, pionera en tots els àmbits. En aquesta edició, s’han atorgat a 406 investigadors europeus i el pressupost total de la convocatòria ha ascendit a 605 milions d’euros. En el conjunt de l’Estat, s’han distingit 22 investigadors, amb un total de 32 milions d’euros d’ajuts.