S'inicia l’enquesta Via Universitària per analitzar què és ser estudiant universitari

L’1 de febrer comença el treball de camp de Via Universitària 2023-2025, un estudi de la Xarxa Vives d’Universitats que encoratja tots els estudiants de les universitats membres a explicar la seva experiència universitària mitjançant una enquesta.

02/02/2024

La Xarxa Vives d’Universitats ha iniciat el dia 1 de febrer el treball de camp de la quarta edició del programa Via Universitària: accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2023-2025). L’estudi analitza les condicions de vida dels estudiants, la forma d’estudiar, la vinculació amb la universitat, els hàbits culturals i els condicionants econòmics, així com les expectatives, valors i creences que tenen en relació amb l’ensenyament superior.

Entre els mesos de febrer i març, més de 300.000 estudiants de grau i màster de 20 universitats –entre les que s'inclou la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC)– tindran l’oportunitat de participar en el programa a través de l’enquesta en línia que els farà arribar cada universitat. Es tracta de la quarta edició de l’estudi, que s’ha consolidat com a referent en l’ensenyament superior amb la implicació de les agències de qualitat i les institucions universitàries.

Via Universitària és un instrument per a la definició de polítiques d’equitat social i de gènere en el sistema universitari i s’alinea amb els resultats de l’informe EUROSTUDENT, que recull la mateixa informació en 28 països europeus. L’informe estudiarà les trajectòries de l’estudiantat des d’una triple perspectiva: l’equitat en l’accés i vida en els estudis superiors, la transformació de la realitat dels estudiants com a resultat d’un entorn social cada vegada més divers, la perspectiva de gènere i la qualitat de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge.

Via Universitària 2023-2025 està liderat per la Xarxa Vives d’Universitats i és l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) qui assumeix la direcció tècnica. El programa també compta amb el suport de l'Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d'Andorra (AQUA) i de la Generalitat de Catalunya.