Estudiants de l’Escola de Telecomunicació de Barcelona creen una ‘app’ per cercar rutes menys contaminants en els desplaçaments urbans

Un grup de deu estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Bracelona (ETSETB) de la UPC han desenvolupat una 'app' en l’àmbit de la mobilitat urbana i el medi ambient que estima l'exposició dels usuaris als contaminants durant els desplaçaments diaris per la ciutat. El projecte es presentarà el 19 de maig, a les 17 hores, al Campus Diagonal Nord, i cal inscriure's prèviament per assistir.

18/05/2022

Aquest dijous, 19 de maig a les 17 hores, un grup d’estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) presenten MAPPO (MAP+APP+POllution), una aplicació mòbil creada per cercar les rutes alternatives menys contaminades per anar d'un lloc a un altre en els desplaçaments per la ciutat, a Barcelona, Terrassa i altres localitats properes. La presentació tindrà lloc a l’aula A2-201 del Campus Diagonal Nord a Barcelona (c. Jordi Girona 1-3) i per assistir-hi cal inscriure’s prèviament.

Calcular la petjada en mobilitat
MAPPO mostra fins a tres rutes alternatives per desplaçar-se, és a dir, amb la ruta més curta, la menys contaminada i una proposta a mig camí entre aquestes dues. L'app, dissenyada en el marc de l’assignatura de Projecte Avançat d’Enginyeria de l’ETSETB −coordinada pels professors Elisa Sayrol i Eduard Alarcon−, també fa una estimació de la petjada de carboni generada segons la ruta i el medi de transport utilitzat, amb projeccions de les estimacions de la petjada d'un a cinc anys, i permet compartir  la informació i fer rànquings en comunitats per veure qui contamina menys, o com evoluciona la seva petjada en mobilitat.

L’aplicació mòbil s’ha desenvolupat en el marc de la xarxa EIT Urban Mobility, del qual forma part la UPC, i s’emmarca en un projecte de col·laboració ciutadana anomenat 4I4U, en el qual participen també l’Ajuntament de Barcelona, CARNET, Toulouse Métropol, INSA Toulouse i  Lycée Gallienei. De fet, aquest és un dels projectes de participació ciutadana sobre mobilitat urbana que cofinança l’EIT Urban Mobility i que involucra la ciutadania en la creació conjunta de propostes i diàlegs.

4I4U està orientat a sensibilitzar els joves d'entre 15 i 23 anys sobre la petjada de carboni equivalent provocada pels mitjans de transport que utilitzen i sobre la mobilitat sostenible. Alhora, serveix perquè els estudiants de diferents disciplines no necessàriament relacionades amb la mobilitat urbana plasmin els coneixements adquirits en els estudis en un projecte real, alhora que prenen consciència que la mobilitat urbana és un camp transversal en què hi poden contribuir àmbits de coneixement diferents.