Estudiants de l'ETSAV transformen l'antiga caserna d'Agramunt en habitatge social

L'equip d'estudiants del projecte Vibra han projectat la transformació de l'antiga caserna d'Agramunt en habitatges socials
Descarregar

El 19 de juliol s'ha posat la primera pedra simbòlica del projecte Vibra, a Agramunt

Imatge de l'interior de la caserna, d'un dels espais ja rehabilitats

Imatge de l'interior de la caserna, d'un dels espais ja rehabilitats

L'equip d'estudiants de l'ETSAV implicats en el projecte Vibra

L'equip d'estudiants de l'ETSAV implicats en el projecte Vibra

Impulsat per estudiants de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la UPC, el projecte Vibra permetrà transformar l'antiga caserna de la Guàrdia Civil d'Agramunt en habitatges socials i equipaments municipals. El 19 de juliol s'ha posat la primera pedra simbòlica del projecte.

19/07/2023

Vibra és un projecte d'aprenentatge-servei impulsat per una trentena d'estudiants de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), coordinats pel professor Martí Obiols, en el marc de l'assignatura d'Acció Local.

El projecte té l'objectiu de donar un nou ús a una antiga caserna de la Guàrdia Civil, a Agramunt. La rehabilitació consisteix a dissenyar i construir habitatges socials, destinats a persones vinculades a l'Associació Alba, una entitat que ofereix atenció a persones en risc d'exclusió. La planta baixa del nou edifici inclourà també les dependències de la policia local i espais per a serveis socials.El projecte aposta per la sostenibilitat i i l'eficiència energètica de l'edifici. Els estudiants reutilitzen materials que hi havia a l’antiga caserna i en fan servir de nous. A més, la iniciativa també inclou la millora de l'entorn urbà, donant qualitat als espais que envolten l'edifici. La caserna va tancar fa vint anys i en fa deu que és de propietat municipal.

L'equip d'estudiants havia de participar en la competició internacional Solar Decathlon, que finalment es va anul·lar per les restriccions de la pandèmia. La iniciativa es va reconduir amb l’ambició i l’empenta de l’equip d’estudiants de l’ETSAV, que va decidir buscar altres projectes, més socials, i es van decantar per la rehabilitació de l’antiga caserna d'Agramunt.

El projecte va començar el juliol del 2021 i, des de fa tres mesos, l'equip està treballant en les tasques d'enderroc i neteja de l'edifici. També s'ha realitzat un procés participatiu perquè el veïnat faci les seves aportacions.

A l’acte de col·locació de la primera pedra, que ha tingut lloc el 19 de juliol, han assistit Daniel Crespo, rector de la UPC; Sílvia Fernàndez i Tarragona, alcaldessa d’Agramunt; Pere Fuertes, director de l’ETSAV, i Martí Obiols, professor de la mateixa escola i tutor del projecte, juntament amb el grup d’estudiants, així com representants del Consell Comarcal de l’Urgell, de l’Associació Alba i diferents patrocinadors. L’Ajuntament d’Agramunt ha destinat una partida pressupostària a la construcció del projecte.