Descarregar

Lavinia Hriscu, estudiant d’Enginyeria Física, col·labora amb el grup de recerca BIOCOM-SC

Descarregar

Toni Sánchez, estudiant d’Enginyeria en Tecnologies Industrials, participa en el projecte TelecomuniCAT

Descarregar

Natàlia Carmona, estudiant d’Enginyeria en Disseny Industrial, es una de les col·laboradores de la plataforma Desin2FightCOVID19

Descarregar

Àngela Niubó, estudiant d’Enginyeria de Tecnologies i Serveis de Telecomunicació, treballa per desenvolupar l'app Connecta Covid

L’estudiantat de la UPC es bolca en diferents iniciatives solidàries per donar resposta als reptes plantejats davant l’emergència sanitària provocada per la COVID-19. Un model matemàtic per predir l’evolució de la pandèmia, un projecte tecnològic que connecta pacients i familiars, una plataforma col·laborativa per aportar solucions a les necessitats sanitàries o una aplicació per informar les famílies de l’estat de salut dels pacients són alguns dels projectes en què hi participen estudiants de la UPC.

28/04/2020

‘Estudiants UPC 4 - Coronavirus 0’. Amb aquest suggeridor títol, la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) difon un vídeo en què es recullen quatre dels projectes solidaris que compten amb la col·laboració d’estudiants de la Universitat. Aquests treballs de l’estudiantat se sumen al d’altres universitaris i a les iniciatives i els projectes científics que estan fent grups i centres de recerca de la UPC per minimitzar els efectes de la COVID-19 i lluitar contra l’expansió de la malaltia.

Model matemàtic per predir l’evolució del virus i dissenyar l’estratègia del desconfinament
Lavinia Hriscu és estudiant d’Enginyeria Física a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) i una de les col·laboradores del projecte que realitza el grup de Recerca de Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) juntament amb el Centre de Medicina Comparativa i Bioimatge (CMCiB) de l'Institut de Recerca Germans Trias i Pujol (IGTP). Cada dia, aquest equip fa un informe per a l’oficina d’estratègia de la Unió Europea amb prediccions sobre l’evolució de la COVID-19 a Catalunya, Espanya i la Unió Europea, una informació per permet avaluar l’eficàcia de les mesures establertes als diferents territoris.

Tal i com explica Lavinia en el vídeo, “el grup s’encarrega de buscar una relació entre la taxa de nous contagis i la reducció de la mortalitat a causa del confinament. Aquesta relació ens permet establir un projecte de desconfinament seqüenciat i segur per a tothom”.

Connectar telemàticament pacients i familiars
Davant la situació d’aïllament que pateixen molts pacients de coronavirus als centres hospitalaris ―en ocasions ingressats durant setmanes sense contacte de l’exterior― es fa necessari posar a disposició de persones malaltes i familiars vies de connexió. Aquest és l’objectiu del projecte TelecomuniCAT, impulsat per la Societat Catalana de Tecnologia, i que compta amb la col·laboració de Toni Sánchez, estudiant d’Enginyeria en Tecnologies Industrials a l’Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT).

L'estudiant explica que el projecte, que es desenvolupa en col·laboració amb diferents entitats del sector tecnològic, entre elles la UPC, “pretén connectar per mitjà de dispositius com ‘tablets’ o mòbils els pacients de coronavirus dels hospitals de Catalunya amb els seus familiars i amics”. La tecnologia ajuda, així, a alleujar el sentiment de solitud de les persones ingressades i a combatre el malestar emocional que provoca aquesta situació.

Disseny col·laboratiu de solucions mèdiques
Desin2FightCOVID19 és una plataforma virtual que articula la col·laboració entre professionals del sistema de salut i professionals del món de la innovació. L’objectiu és aportar solucions als diferents reptes que planteja el sector sanitari per combatre la pandèmia. Ho explica en el vídeo Natàlia Carmona, estudiant d’Enginyeria de Disseny Industrial i Desenvolupament del Producte a l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) i una de les col·laboradores d’aquesta iniciativa. “Fem ús del coneixement en disseny i enginyeria de manera col·laborativa per aportar solucions el més ràpid i eficaç possible”, declara l’estudiant.

Alguns dels reptes que busquen solució són el disseny d’un fonendoscopi d’un sol ús, la fabricació de mascaretes i bates impermeables, repensar sistemes de gestió de residus o la creació d’un joc educatiu per prevenir el coronavirus.

Una app per informar els familiars de l’estat de salut dels pacients
Àngela Niubó
, estudiant d’Enginyeria de Tecnologies i Serveis de Telecomunicació a la l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), col·labora amb el projecte Connecta Covid: “L’Institut Català de la Salut es va posar en contacte amb nosaltres per desenvolupar una aplicació que mantingués informats els familiars dels pacients amb COVID-19”.

L’aplicació, que s’està desenvolupant en versió web, Android i IOS, permetrà al personal sanitari actualitzar periòdicament la informació sobre l’estat de salut de les persones ingressades, de manera que els familiars puguin estar informats en tot moment. L’app oferirà també suport psicològic a través d’un enllaç que redirigirà a una web de la Generalitat de Catalunya amb informació i recomanacions de salut mental.