Europa premia un projecte de recerca en què participa el LIM

El projecte busca millorar els mecanismes de predicció de risc de temporals a la costa franco-espanyola i a la costa catalana
Descarregar

El projecte europeu MARLIT, en el qual pren part el Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM) de la UPC, ha estat guardonat per la Comissió Europea amb el premi Atlantic Project, com la millor iniciativa en la categoria ‘Oceans Healthy and Resilient Coast'.

21/12/2022

Millorar el coneixement i les eines per comprendre els impactes de les tempestes actuals i futures a la costa, a fi de donar suport a la gestió del risc costaner per part de les administracions públiques. Aquest és l’objectiu del projecte MARLIT (per les sigles de Medios de evaluación y Atenuación de los Riesgos costeros Locales debidos a Impactos de los Temporales), en el qual participa el Laboratori d’Enginyeria Marítima (LIM) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC). El projecte ha rebut el premi Atlantic Project de la Comissió Europea, en la categoria ‘Oceans Healthy and Resilient Coast’.

En el marc de la iniciativa, s’han desenvolupat sistemes de  vigilància, com ara observacions topogràfiques autònomes i noves eines videomètriques, així com modelització de darrera generació de la propagació de l’onatge, per controlar l’impacte de les tempestes. També s’han investigat i avaluat sistemes innovadors per mitigar-ne els efectes al litoral. Coordinat pel centre tecnològic AZTI, del País Basc, el projecte busca millorar els mecanismes de predicció de risc de temporals a la costa franco-espanyola i a la costa catalana. Els resultats, per tant, serviran principalment a les administracions públiques que gestionen el litoral i, en general, a la societat.

MARLIT està cofinançat al 65 % pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del Programa Interreg V-A Espanya-França-Andorra. Compta també amb la participació de la Dirección de Atención de Emergencias y Meteorología (DAEM) del Govern basc, l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, SUEZ EAU FRANCE Rivages Pro Tech; la Université de Pau et des Pays de l’Adour (UPPA) i la Communauté d’Agglomération Pays Basque (APB). Per part del LIM, els responsables del projecte són els investigadors Manuel Espino i Daniel González Marco.

El Premi al Projecte Atlàntic es va atorgar en el decurs de la 9a Conferència Anual de Stakeholders, l’1 de desembre, a Càdis.