Experts internacionals debaten sobre la innovació en mobilitat en temps de COVID-19

CARNET, ajudant a dissenyar la mobilitat del futur

CARNET, el hub de recerca en la mobilitat del futur, és un consorci iniciat per Seat, Volkswagen Group Innovation i la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), coordinat per CIT UPC. Es tracta d’un centre obert per a socis industrials i acadèmics de les àrees de l’automoció i de la recerca i innovació en mobilitat. Situat a Barcelona i amb una col·laboració basada en projectes d’R+D, networking i promoció del talent, la seva recerca se centra en les innovacions i solucions que donen resposta als reptes actuals i futurs de la mobilitat urbana.

Experts internacionals han debatut, en el VI Symposium sobre reptes de mobilitat urbana, com la pandèmia està afectant la mobilitat i quines són les oportunitats que es presenten per a que les start-ups dissenyin solucions innovadores que puguin satisfer les noves necessitats. El Symposium l’ha organitzat, el 16 de novembre en format virtual, el consorci CARNET amb el suport del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT UPC).

17/11/2020

La COVID-19 està tenint un impacte important en la forma en què vivim i ens movem, ja que els patrons de mobilitat estan canviant, principalment cap a mitjans de transport que es consideren més segurs i higiènics per prevenir un nou brot de la pandèmia. Aquesta transformació obre el debat sobre les tendències que sorgiran en un futur pròxim per a la mobilitat urbana.

Aquest ha estat el focus de la VI edició del Symposium sobre reptes de mobilitat urbana –‘Impulsant la innovació en mobilitat amb la COVID-19’–, que ha tingut lloc en format on line el 16 de novembre, en el marc dels actes de celebració del 50è aniversari de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). A la trobada, organitzada per CARNET amb el suport del CIT UPC, s’ha posat de manifest que, tot i que estem veient canvis molt ràpids en aquest sector, encara queda molt camí a recórrer per al desenvolupament d’idees i aplicacions de solucions al món real, com ara en l’àrea dels  vehicles autònoms o de l'optimització del trànsit.

Nikolai Ardey, director executiu del Grup d'Innovació VW, ha explicat que "la salut i la seguretat ja eren una tendència abans d'aquesta situació, però ara s'està intensificant. La mobilitat digital augmentarà, així com els mitjans de transport individuals”. Ardey ha fet un recorregut a través de les tendències futures que s’observaran a les ciutats i ha parlat de com augmentar l'eficiència en aquests temps, així com les diverses fonts d'energia i la seva eficàcia.

En aquest futur, les noves empreses també exerciran un paper fonamental en el desenvolupament de solucions. Frederik Hanell, director de l’IET Urban Mobility Business Creation, ha afirmat que "l'àrea de desenvolupament més important és la creació d'espai públic, com hem vist a Barcelona amb els seus superblocs, ara copiats arreu del món. Reclamar carrers per a les persones que viuen a les ciutats hauria de ser una de les prioritats dels municipis”.

Martin Giese, director de xPreneurs, ha parlat amb més detall sobre els programes de desenvolupament per a les noves empreses, que seran crucials per al disseny de solucions innovadores de mobilitat, però també per abordar qüestions de sostenibilitat i accessibilitat.

Vicente Guallart, director de l'Institut d'Arquitectura Avançada de Catalunya (IAAC), ha explicat que “les crisis són moments de canvi i de revolució. Durant aqueasts temps tenim la capacitat de fer coses que pensàvem que eren impossibles". Hi ha moltes innovacions en l'àrea de mobilitat i la COVID-19 està accelerant el procés, segons ha explicat l’expert, que afirma que es treballa en models de mobilitat més eficients, augmentant l'espai de vianants.

Finalment, Maria José Rallo, Secretària General de Transport i Mobilitat del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA), ha afirmat que “en el context COVID-19, estem veient com s'acceleren alguns canvis, com la digitalització. El teletreball ha reduït les nostres necessitats de mobilitat i ha necessitat adaptar el transport col·lectiu, però encara s'ha de mantenir com a eix per al transport dins de les ciutats". Amb més de 150 mesures, la Secretària de Transport també ha donat les claus per als canvis més innovadors que el Ministeri està aplicant en qüestions de mobilitat, amb l'objectiu d’aconseguir que el transport sigui segur, sostenible i connectat, però sobretot accessible per a tothom.