La UPC tindrà una Facultat de Medicina, vinculada a l’Hospital de Terrassa, que començarà l'activitat el curs 2026-2027

El rector de la UPC, Daniel Crespo, i l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, en la presentació dels nous estudis
Descarregar

El rector de la UPC i l'alcalde de Terrassa amb representants d'ambdues institucions
Descarregar

La UPC crearà una Facultat de Medicina el curs 2026-2027 per impartir estudis en aquest àmbit. El projecte, que s’ha treballat conjuntament amb el Consorci Sanitari de Terrassa, tindrà l’Hospital Universitari de Terrassa com a centre de referència. Actualment, l’Hospital Universitari de Terrassa ofereix assistència especialitzada a una població aproximada de 220.000 persones del Vallès Occidental.

24/04/2024

El rector de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), Daniel Crespo, juntament amb l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, han anunciat el 24 d'abril que ja s’ha constituït un grup de treball perquè desenvolupi el projecte de crear una Facultat de Medicina el curs 2026-2027 per impartir estudis en aquest àmbit, i que estarà format per les tres institucions participants: UPC, Ajuntament de Terrassa i Consorci Sanitari de Terrassa. Aquest grup de treball comptarà amb personal de la Universitat amb experiència en la creació de noves titulacions, professionals de l’àmbit de la medicina del Consorci i docents externs. El Consell de Govern de la UPC ha aprovat el matix dia 24 l’acord que és el tret de sortida per al projecte.

El rector ha explicat que està previst presentar el pla d’estudis a l’Agència de Qualitat Universitària (AQU) el setembre del 2025. Aquest organisme és el responsable d'acreditar les titulacions universitàries. La voluntat de la UPC és poder oferir la programació i les places —una cinquantena— per al curs 2026-2027 i, així, iniciar classes el setembre de 2026.

Els estudis de Medicina de la UPC tindran com a objectiu formar professionals de la medicina amb un profund coneixement tecnològic, tenint en compte que les noves tecnologies ja compten amb una presència massiva en l’àmbit sanitari més punter, un sector on la UPC ja està desenvolupant un gran volum de transferència de coneixement.

El rector ha explicat que la voluntat és “formar professionals de la medicina “amb ADN tecnològic, que estiguin acostumats a treballar en contacte amb un entorn mèdic altament tecnològic de present i de futur i que aprofitin totes les oportunitats d’aquests espais de contacte entre la medicina i la tecnologia”. Segons ha afirmat Daniel Crespo, “la voluntat és construir un hub de recerca mèdica a Terrassa, amb impacte a tot el Vallès, perquè volem compartir espais i sinergies existents”.

Per desenvolupar el projecte, s'ha creat un grup de treball format per la UPC, el Consorci Sanitari de Terrassa i l’Ajuntament de Terrassa, i que coordinarà Xavier Roca, delegat del rector de la UPC al Campus de Terrassa.

El Consorci Sanitari de Terrassa, a més de l’Hospital de Terrassa, gestiona set centres d'atenció primària, un centre sociosanitari (l'Hospital de Sant Llàtzer), l'hospital de dia Sant Jordi per a pacients d'Alzheimer, la unitat assistencial preventiva de l'esport ubicada al Centre d'Alt Rendiment de Sant Cugat, la unitat d'hospitalització penitenciària i la llar tutelada de Rubí per a discapacitats psíquics.

En aquests moments, a Terrassa hi ha tres grans hospitals —Hospital de Terrassa, Mútua de Terrassa i Hospital General— donant servei a unes 500.000 persones del Vallès Occidental. Alhora, el territori compta amb la presència d’un gran ventall d’empreses del sector sociosanitari.

Per la seva banda, la UPC disposa d’un gran campus urbà a la ciutat egarenca que articula l’activitat de tres centres docents: l’Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) i el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM). Una trentena de grups de recerca treballen en aquest campus i configuren un important pol de recerca, innovació i transferència de coneixement a Catalunya.

Aquest serà el primer cop que una universitat politècnica de l’Estat espanyol incorporarà estudis de Medicina. A Europa, però, hi ha diversos casos com el Politecnico de Milà o la Tècnica de Munich, entre d’altres.

La UPC és una institució pública de recerca i d'educació superior en els àmbits de l'enginyeria, l'arquitectura, les ciències i la tecnologia, i és una de les universitats politècniques líders d'Europa.

Titula cada any prop de 6.000 estudiants de grau i màster, més de 300 doctores i doctors i 1.600 estudiants de programes de formació permanent. Manté un alt índex d'inserció laboral dels titulats i titulades: un 95 % treballa i un 88 % troba feina en menys de tres mesos. La UPC està ben posicionada en els principals rànquings internacionals.

Aproximadament el 20% de la recerca de la UPC ja es desenvolupa en l’àmbit de la salut i, de les 13 spin-off sorgides l’últim any, cinc d’elles hi estan relacionades.