Un total de 130 alumnes participen en la final catalana del concurs CanSat de l'ESA, organitzada per l'ESEIAAT

Tres alumnes amb un petit satèl·lit de la mida d'una llauna a la mà
Descarregar

Equip participant en l'edició 2022 del concurs CanSat

Fotografia de grup de l'edició 2022 del concurs CanSat, que va tenir lloc a l'Aeròdrom d'Igualada-Òdena
Descarregar

Fins a 130 alumnes d’ESO, batxillerat i FP d’arreu de Catalunya, tutoritzats pel seu professorat, han participat amb els seus petits satèl·lits en la fase classificatòria estatal a Catalunya del concurs CanSat de l'Agència Espacial Europea (ESA). Ha tingut lloc el 29 d’abril, a l’Aeroport d’Alguaire, a Lleida, organitzada per l'ESEIAAT. Els 18 equips finalistes presentaran els resultats el 3 de maig, en aquesta Escola del Campus de Terrassa, on es triarà l'equip guanyador que representarà Catalunya a la fase estatal, del 19 al 21 de maig a Granada.

02/05/2023

CanSat és una competició que impulsa cada any a tot Europa l’Oficina Europea per a l’Educació en l’Espai (ESERO) de l’Agència Espacial Europea (ESA) i consisteix en el disseny, construcció i llançament de petits satèl·lits, de la mida d’una llauna de refresc. L’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) ha organitzat, un any més, la fase classificatòria estatal a Catalunya d’aquest concurs, amb el suport de la Secretaria de Polítiques Digitals del Departament d’Empresa i Treball, en el marc de l’eix de Talent i Societat de l’Estratègia NewSpace de Catalunya. En aquesta tercera edició del CanSat a Catalunya també hi han col·laborat l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), el Departament d’Educació i Aeroports de Catalunya.

CanSat Catalunya, que pretén generar vocacions envers l’espai, la tecnologia i les disciplines STEM entre el jovent, es va consolidant any rere any com un dels grans esdeveniments científics i tecnològics del país orientats als més joves. A la primera edició s’hi van inscriure 14 equips; l’any passat les inscripcions van arribar a un total de 50 equips, i aquesta tercera edició ha superat totes les expectatives, amb la inscripció de 70 equips de centres d’ensenyament secundari d’arreu de Catalunya.

Enguany, després de la selecció preliminar dels projectes presentats, 22 equips de 13 centres diferents han participat en la jornada d’enlairament que ha tingut lloc dissabte, 29 d’abril a l’Aeroport d’Alguaire, a Lleida: 18 s’han enlairat en coets construïts per l’associació d’estudiants de l’ESEIAAT Cosmic Research i han competit per la victòria, i quatre equips més ho han fet en avió, en un llançament no competitiu. En total, han participat en la jornada d’enlairament 130 estudiants d’ESO, Batxillerat i FP tutoritzats pel seu professorat.

La jornada ha comptat amb l’assistència del rector de la UPC, Daniel Crespo; el director de l'ESEIAAT, Xavier Roca; la secretària de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya, Gina Tost i Faus; el president d’Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate, i altres representants de les entitats organitzadores i col·laboradores.

Durant un curs sencer, aquestes joves promeses de l’enginyeria han dedicat el seu talent a dissenyar i construir els seus CanSats, petits satèl·lits que integren telemetria, sensors i transmissor de dades, i que tenen la mida necessària per encabir-se dins d’una llauna de refresc.

Un repte científic i tecnològic
Segons explica David González, sotsdirector de l’ESEIAAT i coordinador de CanSat a Catalunya, “la competició és un repte tant tecnològic com científic. De fet, no només es tracta de llançar el satèl·lit i que torni a terra sa i estalvi. Els CanSats construïts pels estudiants han de ser capaços de prendre mesures, com ara la temperatura de l’aire o la pressió atmosfèrica i portar a terme una missió científica. Els participants han d’analitzar i interpretar els resultats obtinguts d’una manera crítica. Per tant, estem parlant d’anar més enllà, d’aplicar a la pràctica el coneixement que han après a classe”.

Els 18 equips finalistes faran la presentació dels resultats el dia 3 de maig a l’ESEIAAT, a Terrassa, on hauran de presentar les conclusions obtingudes davant d’un jurat. Aquell mateix dia es triarà i proclamarà l’equip guanyador, que representarà Catalunya en la fase estatal del CanSat, que tindrà lloc del 19 al 21 de maig a Granada.