La Generalitat licita l’estudi per fer una estació de Ferrocarrils Catalans a Martorell, ideada per la UPC

Estació de Martorell Enllaç d'FGC

Estació de Martorell Enllaç de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

La Generalitat de Catalunya ha fet pública la licitació d’un estudi de viabilitat d’una nova estació o baixador de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Martorell, entre les estacions de Martorell Enllaç i Abrera, situades en el traçat de la línia Llobregat-Anoia. L'estació donaria servei al polígon de Ca n'Amat, on s'ubica el Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible.

12/12/2023

El projecte sorgeix d’una proposta de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) per millorar la connectivitat, en transport públic, del Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible (Martorell). L’estació també donaria servei a les empreses del polígon de Ca n'Amat, on es troba l’empresa SEAT, i també a l’Hospital Sagrat Cor.

El vicerector d’Arquitectura, Infraestructures i Territori de la UPC, Jordi Ros, destaca la importància que la Generalitat hagi fet seu aquest projecte, tenint en compte que resoldria la mala connectivitat d'aquest territori i facilitaria molt l’accés de l’estudiantat a aquest campus mitjançant transport públic. Es tracta, segons Ros, d’un projecte sostenible i assequible, ja que es troba enmig d’una línia de FGC ja existent.

L'anàlisi sobre la factibilitat d’aquesta nova estació que ha licitat el Govern català l'11 de desembre, a través de FGC, també haurà de considerar les solucions necessàries per donar connectivitat a peu i en bicicleta als diferents espais de l’altre costat de l’autopista. El document haurà d’analitzar entre dues i tres alternatives d’emplaçament de l’estació o baixador, amb solució d’accessibilitat a SEAT, a l’hospital i al Campus FPCAT-UPC. Per a cada alternativa, es determinarà el cost d’inversió necessari.

L’anàlisi, un cop adjudicada, tindrà un termini de redacció de deu mesos i ha sortit a licitació per un import de 45.000 euros (abans d’IVA). Inclourà la caracterització de les dades de mobilitat de l’àmbit Martorell-Abrera, un resum dels diversos estudis realitzats fins ara, l’anàlisi de la rendibilitat socioeconòmica i el càlcul de la demanda dels diferents escenaris.

La Generalitat de Catalunya va adjudicar a la UPC la gestió del Campus FPCAT-UPC de la Mobilitat Sostenible (Martorell) el juliol de 2022. Aquest centre és un espai de formació i innovació per a la transformació de la indústria de la mobilitat, especialment en àrees emergents com el vehicle autònom i elèctric, i la innovació en aquest camp. L'oferta formativa del Campus inclou cursos de formació professional per a l'ocupació i programes de formació continuada (màsters i postgraus) per a professionals i empreses del sector de l'automoció i la mobilitat.