La CRUE reclama als polítics un Pacte d'Estat que possibiliti una nova Llei d'Universitats

Crue Universidades Españolas ha fet públic un comunicat, el 17 de setembre, en què reclama als responsables polítics que s'ocupin de les necessitats urgents que tenen les nostres universitats, que aportin més recursos i que es posin d'acord mitjançant un Pacte d'Estat en una nova Llei d'Universitats.

18/09/2018

En els últims 40 anys, la Universitat ha estat un dels principals motors del creixement econòmic, del desenvolupament social i del progrés cultural d'Espanya. Sense cap gènere de dubte, els milions de persones que han passat per la Universitat han estat un dels col·lectius més importants en la profunda transformació que el nostre país ha tingut i que ha vingut a situar-lo definitivament en la nostra desitjada destinació europea.

Per aquest motiu, els rectors i rectores, en nom de la comunitat universitària, se senten plenament legitimats per manifestar davant la ciutadania i l'opinió pública les següents consideracions:

1. El nostre país té en aquests moments el millor sistema universitari de tota la seva Història i està situat entre els més equitatius del món, sense per això renunciar a l'excel·lència acadèmica que ha augmentat en gran mesura en els últims anys.

2. Recordem que, en aquests anys de crisi profunda i de retallades, els universitaris hem estat solidaris amb l'esforç que se'ns demanava i hem gestionat la Universitat amb gran minvament en els nostres recursos financers i humans. I, malgrat això, i també gràcies a l'aportació econòmica extraordinària dels estudiants i de les seves famílies, hem augmentat la qualitat del sistema aplicant els principis de Bolonya amb menys recursos que altres països i encara menys dels que teníem quan va començar a implantar-se. Així mateix, hem contribuït decisivament a situar el nostre sistema de ciència i tecnologia entre els deu primers del món.

3. Les universitats complim amb tots aquells requisits que ens sol·licita l'Estat respecte les nostres titulacions, malgrat que alguns d'ells constitueixen una innecessària burocràcia que implica a una gran part del Professorat i del Personal d'Administració i Serveis, impedint una gestió més àgil. Seguirem sempre millorant els nostres procediments interns per tal de garantir la qualitat de la nostra activitat acadèmica.

4. Rebutgem rotundament que s'utilitzi la Universitat com a arma llancívola en la contesa política, elevant a categoria general casos particulars, sens dubte absolutament lamentables, condemnables i que han de corregir-se amb contundència. Amb això, es posa irresponsablement en perill el prestigi de les nostres universitats, que tant ens ha costat aconseguir.

Les universitats tenen una missió fonamental en la societat del coneixement. Per això, exigim als responsables polítics que s'ocupin de les necessitats urgents que tenen les nostres universitats, que aportin més recursos i que es posin d'acord mitjançant un Pacte d'Estat en una nova Llei d'Universitats. Una Llei que serveixi perquè es duguin a terme les millores que tots els universitaris reivindiquem, de manera prioritària, per seguir al servei del benestar de la ciutadania. Una societat que no confia en les seves universitats no té futur.

Crue Universidades Españolas és una associació sense afany de lucre formada per un total de 76 universitats espanyoles: 50 públiques i 26 privades. És el principal interlocutor de les universitats amb el govern central i té un paper clau en tots els desenvolupaments normatius que afecten l'educació superior. Així mateix, promou iniciatives de diversa índole amb la finalitat de fomentar les relacions amb el teixit productiu i social, les relacions institucionals, tant nacionals com internacionals, i treballa per tal de posar en valor la Universitat espanyola.