La IA pot millorar el procés d’aprenentatge i ajudar a transformar el model educatiu

Les tecnologies d’intel·ligència artificial i de dades tenen un gran potencial per ajudar a transformar el model educatiu i millorar el procés pedagògic d’aprenentatge, així com contribuir a fer que el català estigui més present al món digital i en la societat. Així es desprèn del ‘Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a l’Educació i també a la Llengua’, elaborat amb la participació de l'Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI) de la UPC.

16/02/2024

La publicació del ‘Llibre blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a l’Educació i també a la Llengua’, que ha estat elaborada per experts en àmbits pedagògics i tecnològics de l'IDEAI-UPC, d’Eurecat i dels departaments d’Educació i de Cultura de la Generalitat de Catalunya, amb professionals del sector, identifica accions per fomentar l’adopció de la IA al sector educatiu. El llibre està impulsat pel Centre of Innovation for Data Tech and Artificial Intelligence (CIDAI) en el marc de l’Estratègia d’Intel·ligència Artificial de Catalunya, Catalonia.AI.

“El potencial de les tècniques d'Intel·ligència Artificial per flexibilitzar els processos docents i que les persones puguin incrementar els seus nivells d'aprenentatge és enorme”, destaca la directora del centre de l'IDEAI-UPC, Karina Gibert. “La IA pot ser una grandíssima aliada per millorar la presència de la nostra llengua en l'espai digital”, afegeix.

El document identifica tendències tecnològiques com les eines de personalització, gamificació i immersió per millorar l’experiència educativa, o les capacitats de formació en línia, híbrida, continuada, competencial i activa, per donar resposta als principals reptes del sector educatiu, entre els quals assenyala l’ús de la tecnologia com a eina en favor de l’educació, l’adaptació del model d’ensenyament a les necessitats del futur, la reducció de l’abandonament escolar, les estratègies d’avaluació, la necessitat de detectar el frau provocat per l’ús d’eines com el ChatGPT, i la privacitat i seguretat de les dades.

El llibre blanc indica que la IA pot esdevenir un factor de transformació de l’educació sempre que s’utilitzi per afavorir el procés pedagògic. Pel que fa al context de l’aula, aquestes tecnologies permeten la personalització de l’educació, el treball en equip, la detecció de dificultats en l’aprenentatge o el desenvolupament de material adaptatiu.

En relació a l’alumnat, segons el document són eines que faciliten la programació amb assistents i recordatoris i que ofereixen sistemes de tutoria intel·ligent o d’aprenentatge interactiu i immersiu a través de la realitat augmentada i els entorns virtuals de simulació i, per al professorat, aporten solucions d’ajuda a l’organització, d’automatització de tasques repetitives o de generació de contingut educatiu atractiu, així com per al seguiment dels alumnes.

Finalment, les tecnologies de dades i IA inclouen aplicacions per a la gestió dels centres educatius i eines d’anàlisi per a la presa de decisions, alhora que poden potenciar la recerca educativa i ajudar a prevenir el fracàs escolar.

En conjunt, per a la seva inclusió al sector, es recomana impulsar la formació i sensibilització sobre els beneficis i riscos de la IA a tot l’ecosistema educatiu, incloent professorat, directius, gestors, personal administratiu, alumnat i famílies, definir guies que marquin l’estratègia dels centres en funció de la tipologia d’alumne i de formació, i facilitar la valorització i quantificació de l’impacte real associat a l’aplicació de les solucions basades en IA.

El document també mostra la necessitat d’impulsar la confiança de les persones usuàries en aquestes tecnologies; fomentar la recerca i la innovació público-privada i la col·laboració per a la compartició de dades d’educació; alinear la normativa i les regulacions en les diferents administracions, i proporcionar entorns de proves per validar les solucions disponibles.

El llibre blanc s’adreça a la Generalitat de Catalunya, que té la competència en matèria d’educació, a la comunitat educativa, a les empreses del sector eduTech i a la societat en el seu conjunt.

Oportunitats per potenciar la llengua catalana
Per altra banda, el llibre blanc assenyala tendències tecnològiques com la millora del llenguatge natural i la llengua en la capa digital i l’increment de continguts digitals en català, per contribuir a donar resposta als reptes detectats en referència al català com a llengua mitjana d’Europa, al canvi demogràfic registrat a Catalunya, la presència del català en l’esfera digital global i el desenvolupament d’aplicacions en aquesta llengua.

El document també indica les oportunitats per a l’àmbit de la llengua de les tecnologies d’IA disponibles, en relació a assistents intel·ligents o lectors, solucions de processament de textos i generació de continguts o eines adreçades a la inclusió i accessibilitat al màxim nombre de persones.

Així mateix, apunta diverses recomanacions per tal d’afavorir la incorporació d’aquestes tecnologies, entre les quals destaca l’impuls de la difusió dels recursos existents i la dinamització de l’ecosistema al voltant de la IA i la llengua catalana, així com potenciar l’ús del català a les plataformes digitals, les xarxes socials i les eines basades en IA.

A més, assenyala la necessitat d’incentivar la innovació público-privada per incrementar el desenvolupament i la recerca en IA i en el processament de veu i llenguatge natural en aquesta llengua, facilitar guiatge a les entitats i empreses per definir una estratègia en IA i promoure una política d’impuls a l’existència d’una oferta comercial de productes en català.

Finalment, el llibre blanc mostra diversos casos d’exemples i projectes rellevants d’aplicació de la IA desenvolupats per centres, universitats i empreses catalanes.