La Intel·ligència Artificial facilita la detecció precoç de malalties i l’impuls d’una medecina més preventiva

Sobre el CIDAI

El CIDAI promou la transferència de coneixement i la realització de projectes conjunts entre entitats generadores de coneixement (universitats, centres de recerca i innovació), empreses proveïdores de tecnologia i serveis, i empreses i institucions usuàries demandants de solucions innovadores en intel·ligència artificial aplicada.

Els socis promotors del CIDAI són la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, el Barcelona Supercomputing Center, el Centre de Visio per Computador, NTT Data, la Fundació i2CAT, l’IDEAI-UPC, Microsoft, SDG Group, SAP i Eurecat, que n’és el coordinador. Més informació a www.cidai.eu

Investigadors de l'Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI-UPC), del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) i de la Fundació i2Cat, entre altres entitats, han participat en l'elaboració del 'Llibre Blanc sobre la Intel·ligència Artificial aplicada a la salut', presentat recentment a Barcelona. El document, impulsat pel Centre of Innovation for Data TEch and Artificial Intelligence (CIDAI), recull propostes per contribuir a accelerar l’adopció d’aquesta tecnologia a fi de millorar l’assistència sanitària.

14/02/2022

La Intel·ligència Artificial (IA) en la salut ofereix un suport al diagnòstic que facilita la detecció de malalties i lesions, i la predicció de l’efectivitat d’un determinat tractament i de l’evolució del pacient, de manera que obre les portes a una medicina més preventiva i  personalitzada, segons queda palès en el ‘Llibre Blanc sobre la IA aplicada a la salut’, que ha presentat a Barcelona el Center of Innovation for Data technology and Artificial Intelligence (CIDAI), per contribuir a accelerar l’adopció d’aquesta tecnologia en el sector sanitari català.

Amb aquesta finalitat, el document recull un conjunt de propostes, entre les quals destaquen facilitar l’accés a les dades de salut, la creació d’entorns de proves i promoure la innovació publicoprivada; i, a llarg termini, accions per combatre la resistència al canvi en l’entorn clínic, la formació i retenció de talent expert i la sensibilització de la ciutadania.

En el Llibre Blanc, els experts destaquen també, entre les oportunitats que la IA brinda en l’àmbit de la salut, la planificació i el guiat d’intervencions; el monitoratge i els sistemes de suport i la logística i la gestió hospitalària, en un escenari marcat per l’evolució cap a la medicina preventiva, predictiva, personalitzada i participativa.

D’acord amb el director del CIDAI i de l’Àrea Digital del centre tecnològic Eurecat, Joan Mas, “l’elaboració de llibres blancs sectorials és una tasca central per al CIDAI, perquè permet avaluar el grau de penetració de la IA i les tecnologies de dades en sectors cabdals per a Catalunya i permet proposar recomanacions per fomentar la innovació tecnològica al servei de la societat”.

El document “recull les oportunitats que ofereix la Intel·ligència Artificial en un sector en transformació com és la salut, amb un destacat impacte de la COVID-19, que ha posat en evidència la necessitat d’anticipar-nos a determinades situacions i de donar respostes ràpides orientades a la millora de la gestió i de l’experiència dels professionals i dels ciutadans”, destaca el gerent del CIDAI, Marco Orellana.

El ‘Llibre Blanc sobre la IA aplicada a la salut’ ha estat elaborat per un equip integrat per consultors en innovació del centre tecnològic Eurecat i per l’Oficina Tècnica del CIDAI. Ha comptat també amb la contribució d’experts de la Fundació TIC Salut Social, EIT Health, el Barcelona Supercomputing Center (BSC), el Centre de Visió per Computador (CVC) i de l’IDEAI de la UPC, i amb l’assessorament d’experts de Microsoft, NTT Data, SDG Group, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació i2Cat.

Hi han participat també experts de la Vall d’Hebron, el Parc Taulí Hospital Universitari- I3PT, l’Hospital del Mar, l’Hospital Trueta, CatSalut, Methinks i l’ICS-Catalunya central.

El sector de la salut a Catalunya

D’acord amb BIOCAT, el sector de les ciències de la vida i la salut a Catalunya té una representació del 7,3 % del PIB, distribuït en 3,5 % del sector de les ciències de la vida i un 3,8 per cent dels serveis sanitaris, amb una facturació de les seves empreses de 19.767 milions d’euros.

L’ecosistema a Catalunya compta amb més de 1.200 empreses, 180 relacionades de les quals estan amb la salut digital o digital health; 156 proveïdors i enginyeries, i 198 professionals i de consultoria, així com amb 89 institucions de recerca, entre els quals hi ha centres de recerca, hospitals universitaris, parcs tecnològics i científics, universitats, grans infraestructures i centres tecnològics.

En l’àmbit de la Intel·ligència Artificial, a Catalunya hi ha un total de 179 empreses, un 63 % de les quals són pimes i start-up que desenvolupen la seva activitat al voltant de les tecnologies d’IA, amb una facturació de 1.336 milions d’euros anuals i ocupen un total de 8.483 professionals, segons l’informe ‘La intel·ligència artificial a Catalunya’.

El CIDAI està coordinat per Eurecat, i està format pel Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, el BSC, el CVC, i2Cat, l’IDEAI-UPC i les empreses NTT Data, Microsoft, SDG Group i SAP.