La investigadora Maria Dolors Riera, Premi Rosa Argelaguet i Isanta

Descarregar

Maria Dolors Riera és professora titular d'universitat

L’Ajuntament de Manresa ha acordat atorgar el primer Premi Rosa Argelaguet i Isanta – Premi del Campus de Manresa a la professora de l’EPSEM Maria Dolors Riera per la seva trajectòria professional vinculada al territori i per despertar vocacions industrials entre les dones.

05/02/2021

Maria Dolors Riera i Colom és enginyera de mines, enginyera industrial especialitzada en metal·lúrgica i doctora en Enginyeria Industrial. És professora de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) i està adscrita al Departament d’Enginyeria Minera, Industrial i TIC de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), ha desenvolupat la seva carrera com a docent i investigadora en aquesta Universitat, on també ha ocupat diferents càrrecs de gestió.

Pel que fa al vessant investigador, és membre del Grup de Recerca en Mineria Sostenible (GREMS) i del grup Smart Sustainable Resources (SSR-UPC). Del 2001 al 2018 va ser responsable de l’àrea de Simulació i Disseny Innovador a la Fundació CTM Centre Tecnològic, l’actual EURECAT, entitat en què continua col·laborant en el desenvolupament de projectes. Les seves àrees d’expertesa són la modelització i simulació del comportament mecànic de materials i els processos de conformat per deformació plàstica.

Ha participat en 31 projectes d’R+D+I que inclouen dos doctorats industrials i el 2019 va sol·licitar una patent. Ha publicat un total de 94 documents en revistes i congressos. El seu vessant divulgador també es fa palès en la publicació de llibres i apunts, així com en la participació en taules rodones i conferències.

1a edició del Premi
L’Ajuntament de Manresa va aprovar el desembre passat la creació del Premi Rosa Argelaguet i Isanta – Premi del Campus Manresa amb la voluntat de reconèixer el paper de les dones que contribueixen activament en el territori a la recerca, la docència i la divulgació de les ciències, així com per recordar la figura de Rosa Argelaguet i Isanta, que va ser directora de l’EPSEM.

El premi s’atorgarà anualment al voltant de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, tot i que aquest any, com a conseqüència de la pandèmia per la COVID-19, l’acte de lliurament s’ajornarà fins que millori la situació sanitària.

Homenatge a Rosa Argelaguet
Amb aquest guardó es ret homenatge a la figura de Rosa Argelaguet (Sallent, 1958 - Manresa, 30 de gener de 2020), que va ser directora de l’EPSEM al llarg de sis anys. Doctora enginyera industrial per la UPC i experta en enginyeria de sistemes i automàtica, va ser cap d’estudis de l’EPSEM i directora del Departament de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics des de l’any 2010 i fins a la seva integració al Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC. Així mateix, va ser vicerectora de Docència i Estudiantat (1998-2001) de la UPC durant el mandat del rector Jaume Pagès i una de les principals impulsores del grau en Enginyeria de Sistemes TIC. Al llarg de la seva carrera, va rebre nombrosos reconeixements, entre d’altres, el 17è Premi a la Qualitat en la Docència Universitària, atorgat pel Consell Social de la UPC.

Va desenvolupar també una intensa activitat política en l’àmbit municipal com a regidora d’Universitats a l’Ajuntament de Manresa i, després, de l’Ajuntament de Sallent. En aquest municipi, Rosa Argelaguet va ser primera tinent d’alcalde i regidora de Promoció i Imatge del Poble, Turisme, Pla d'Actuació Municipal i Tecnologies de la Informació

Argelaguet va destacar per ser una dona molt activa en l’àmbit científic al Bages, no només en la seva faceta d’enginyera i de gestora de la UPC, sinó també per la profunda implicació i preocupació per aconseguir despertar vocacions científiques femenines. El premi que porta el seu nom vol distingir la tasca de dones que, com ella, treballen per impulsar el paper de les dones a la ciència i, alhora, reconèixer la dedicació de la mateixa Argelaguet per assolir aquest objectiu.