La professora de la UPC Maria Dolors Riera rep el Premi Rosa Argelaguet i Isanta

Descarregar

D'esquerra a dreta: el rector de la UPC, Daniel Crespo; l'alcalde de Manresa, Marc Aloy; la professora i investigadora Maria Dolors Riera; el tinent d'alcalde del consistori manresà, Josep Gili, i el director de l'EPSEM, Pere Palà

Descarregar

Maria Dolors Riera, que ha rebut el guardó de la primera edició del premi

El 15 de juny la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa ha acollit l'acte de lliurament del primer Premi Rosa Argelaguet i Isanta – Premi del Campus de Manresa a la investigadora de la UPC i professora de l’Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM), Maria Dolors Riera. El premi és una iniciativa impulsada des de la regidoria de Feminismes i LGTBI i la regidoria d’Universitats de l’Ajuntament de Manresa, en homenatge a la figura de Rosa Argelaguet, que va morir sobtadament el 30 de gener del 2020, quan era directora de l'EPSEM.

16/06/2021

La professora i investigadora de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) Maria Dolors Riera i Colom ha rebut, el 15 de juny, el guardó de la primera edició del Premi Rosa Argelaguet i Isanta – Premi del Campus de Manresa per la seva trajectòria professional vinculada al territori i per despertar vocacions industrials entre les dones.

Un guardó que, inicialment, s’havia de lliurar (i així es vol fer anualment) al voltant de l’11 de febrer, data en que es commemora el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, però que es va ajornar al 15 de juny com a conseqüència de la situació sanitària provocada per la COVID-19. L'acte ha comptat amb  la participació de l'alcalde de l'Ajuntament de Manresa, Marc Aloy; la tinenta d'alcade d'Ocupació, Empresa i Coneixement del consistori manresà, Cristina Cruz; l'empresària Laia Llenas Argelaguet (filla de Rosa Argelaguet, a qui ret homenatge el guardó), el rector de la UPC, Daniel Crespo, i el director de l' l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la UPC, Pere Palà. L'acte, conduït per la física i meteoròloga de TV3 Gemma Puig Feliu, es pot visionar a través del canal de YouTube de l’Ajuntament de Manresa, des d'on s'ha emès en directe.

Maria Dolors Riera és enginyera de mines, enginyera industrial especialitzada en metal·lúrgica i doctora en Enginyeria Industrial. És professora de l'EPSEM i està adscrita al Departament d’Enginyeria Minera, Industrial i TIC de la UPC, on ha desenvolupat la seva carrera com a docent i investigadora en aquesta i també ha ocupat diferents càrrecs de gestió

Pel que fa al vessant investigador, és membre del Grup de Recerca en Mineria Sostenible (GREMS) i del grup Smart Sustainable Resources (SSR-UPC). Del 2001 al 2018 va ser responsable de l’àrea de Simulació i Disseny Innovador a la Fundació CTM Centre Tecnològic, l’actual EURECAT, entitat en què continua col·laborant en el desenvolupament de projectes. Les seves àrees d’expertesa són la modelització i simulació del comportament mecànic de materials i els processos de conformat per deformació plàstica.

Ha participat en 31 projectes d’R+D+I que inclouen dos doctorats industrials i el 2019 va sol·licitar una patent. Ha publicat un total de 94 documents en revistes i congressos. El seu vessant divulgador també es fa palès en la publicació de llibres i apunts, així com en la participació en taules rodones i conferències.

La 1a edició del Premi
L’Ajuntament de Manresa va aprovar el desembre passat la creació del Premi Rosa Argelaguet i Isanta – Premi del Campus Manresa,  amb la voluntat de reconèixer el paper de les dones que contribueixen activament en el territori a la recerca, la docència i la divulgació de les ciències, així com per recordar la figura de Rosa Argelaguet i Isanta, que va ser directora de l’EPSEM. El premi és una iniciativa impulsada des de la regidoria de Feminismes i LGTBI i la regidoria d’Universitats de l’Ajuntament de Manresa.

Homenatge a Rosa Argelaguet
Amb aquest guardó es ret homenatge a la figura de Rosa Argelaguet (Sallent, 1958 - Manresa, 30 de gener de 2020), que va ser directora de l’EPSEM al llarg de sis anys. Doctora enginyera industrial per la UPC i experta en enginyeria de sistemes i automàtica, va ser cap d’estudis de l’EPSEM i directora del Departament de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics des de l’any 2010 i fins a la seva integració al Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC. Així mateix, va ser vicerectora de Docència i Estudiantat (1998-2001) de la UPC durant el mandat del rector Jaume Pagès i una de les principals impulsores del grau en Enginyeria de Sistemes TIC. Al llarg de la seva carrera, va rebre nombrosos reconeixements, entre d’altres, el 17è Premi a la Qualitat en la Docència Universitària, atorgat pel Consell Social de la UPC.

Va desenvolupar també una intensa activitat política en l’àmbit municipal com a regidora d’Universitats a l’Ajuntament de Manresa i, després, de l’Ajuntament de Sallent. En aquest municipi, Rosa Argelaguet va ser primera tinent d’alcalde i regidora de Promoció i Imatge del Poble, Turisme, Pla d'Actuació Municipal i Tecnologies de la Informació

Argelaguet va destacar per ser una dona molt activa en l’àmbit científic al Bages, no només en la seva faceta d’enginyera i de gestora de la UPC, sinó també per la profunda implicació i preocupació per aconseguir despertar vocacions científiques femenines. El premi que porta el seu nom vol distingir la tasca de dones que, com ella, treballen per impulsar el paper de les dones a la ciència i, alhora, reconèixer la dedicació de la mateixa Argelaguet per assolir aquest objectiu.