La UPC acollirà, el 2022 a Barcelona, el congrés anual de la xarxa europea de recerca sobre l’habitatge

L’Ajuntament de Barcelona, la UPC i l’Observatori Metropolità de l’Habitatge de Barcelona (O-HB) organitzaran el congrés anual de l'European Network for Housing Research (ENHR), una de les trobades internacionals més importants dels investigadors en l’àmbit de l’habitatge. Aquest serà el marc de presentació de la proposta de crear la Càtedra Housing Studies Barcelona, que tindrà la seu a l’ETSAB i estarà formada per les universitats públiques de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el Ministeri d’Universitats, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

25/05/2020

Barcelona ha estat la ciutat escollida per l'European Network for Housing Research (ENHR) , la xarxa europea de recerca sobre l’habitatge, per acollir l’any 2022 el congrés internacional que celebra anualment. Es tracta d’un dels esdeveniments internacionals més importants en el camp de la recerca sobre habitatge, que reuneix investigadors d’universitats d’arreu del món i en el qual posen en comú i comparteixen les investigacions més punteres de l’àmbit internacional.

La candidatura barcelonina ha estat elaborada i presentada conjuntament per l’Ajuntament de Barcelona, l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i l’Observatori Metropolità de l’Habitatge de Barcelona (O-HB). La previsió és que el congrés es desenvolupi entre el 28 de juny i l’1 de juliol de 2022 a l’ETSAB i a l’Auditori AXA de l’Illa Diagonal.

Barcelona proposa posar sobre la taula els següents debats:

• La lluita pel dret a l’habitatge
  • L’habitatge sota l’imperi del finançament a les ciutats globals
  • Els models, les evidències i els debats sobre el control dels lloguers
  • Superar l’escassedat i associar-se en l’increment d’habitatge assequible
  • Els nous reptes urbans: com el turisme i la gentrificació canvien les ciutats
  • Afrontar el repte ecològic: disseny innovador de l’habitatge sostenible

A banda dels debats, en el congrés s’organitzaran grups de treball per compartir experiències i investigacions sobre l’habitatge cooperatiu, la comparació de polítiques d’habitatge, sobre els barris i les comunitats vulnerables, energia i eficiència, sostenibilitat, la tinència de l’habitatge en un món globalitzat, les migracions, l’habitatge i les persones grans, les finances, les lleis sobre habitatge, les dinàmiques de les metròpolis, l’arquitectura i el disseny dels edificis, l’habitatge social en el món global, les polítiques sobre sensellarisme i contra l’exclusió, la situació de les persones refugiades, entre altres.

Un dels trets distintius de la proposta que ha fet Barcelona per organitzar el congrés del 2022 és fer-ho sota un sòlid compromís social i ecològic. Els organitzadors han elaborat un decàleg ecologista i social que es posarà en pràctica tant en l’organització com en el desenvolupament de congrés. Així doncs, es tindran en compte aspectes com criteris d’igualtat i inclusió, la reducció de CO2 i les emissions, l’ús de la mobilitat sostenible (en bicicleta, a peu, transport públic), l’estalvi energètic, el reciclatge, no es permetran els plàstics d’un sol ús, es promouran les empreses locals, les d’economia social i cooperativa, es reduiran els consums de productes derivats dels animals, es promourà el consum de proximitat i de quilòmetre 0, entre altres.

Una càtedra d’estudis sobre habitatge

El congrés, a més a més, serà el marc de presentació de la proposta de crear la Càtedra Housing Studies Barcelona, amb seu a l’ETSAB de la UPC, centrada en estudis sobre habitatge. Aquesta càtedra de caràcter pluridisciplinar i interuniversitària, estarà formada per les universitats públiques de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, el Ministeri d’Universitats, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

L’equip organitzador i autor de la proposta per acollir el Congrés està format, per part de la UPC, pels professors de l'ETSAB Josep Maria Montaner, Zaida Muxí, Pilar Garcia Almirall, Josep Roca Cladera, Jordi Bosch, així com Albert Cuchí, director de l'ETSAV. També hi ha col·laborat David Hernández Fálagan, professor de l'Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona (EPSEB)

ENHR és una organització multidisciplinar, formada per les institucions i persones que es dediquen a la recerca sobre habitatge en totes les seves més diverses vessants.  Es va crear l’any 1988 per proporcionar una plataforma organitzativa per a les institucions i persones d'Europa i d’altres països, que participin activament en la investigació de l'habitatge. Actualment compta amb prop de 1.000 membres a títol individual i gairebé 100 institucions que representen gairebé tots els països d'Europa.

La celebració del congrés d’ENHR d’aquest any 2020, que s’havia de celebrar a la ciutat de Nicòsia (Xipre), ha estat ajornada amb motiu de la pandèmia de la COVID-19 i tindrà lloc a la mateixa seu entre agost i setembre de 2021. Pel que fa a l’edició prevista per al 2021 a la ciutat de Lodz (Polònia), passarà a celebrar-se l’any 2023