La UPC acull les jornades 'Academy Repairing the Present', en el marc del projecte S+T+ARTS

Cartell amb el programa del dia 11 d'octubre de les jornades  'Academy Repairing the Present'
Descarregar

Cartell amb el programa de la jornada del dia 11 d'octubre

Cartell amb el programa de la jornada del dia 13 d'octubre 'Academy Repairing the Present'
Descarregar

Cartell amb el programa de la jornada del dia 13 d'octubre

Els dies 11 i 13 d'octubre, l'edifici Vèrtex de la UPC acull les jornades 'Academy Repairing the Present', organitzades en el marc del projecte europeu S+T+ARTS, que exploraran les relacions entre la ciència, l’art i la tecnologia. També aprofundiran en els programes i residències en art i ciència que ofereixen universitats i centres de recerca.

13/10/2022

Des de fa alguns anys, centres de recerca i institucions tecnològiques han incorporat programes per posar-se en contacte amb el món de l'art. El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) han treballat conjuntament amb el programa S+T+ARTS Repairing the Present i ara proposen una sessió per divulgar-ne els resultats i donar a conèixer bones pràctiques en aquest àmbit. Les jornades tindran lloc els dies 11 i 13 d'octubre, a l'edifici Vèrtex del Campus Diagonal Nord de la UPC, a Barcelona. Estan obertes a tothom i s'inclouen en el programa d'activitats de la Biennal del Pensament de Barcelona 2022 .

El dia 11 hi participaran protagonistes del món de l'art i la tecnologia, i s'oferirà una taula rodona amb institucions punteres en tecnologia, que compten amb programes d'artistes en residència. El dia 13 el programa es completa amb un taller centrat en experiències atractives fetes possibles gràcies a la unió entre ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques. Intervindran grups diversos per idear i crear conjuntament  experiències i obres d'art amb una varietat d'eines i enfocaments. Com a resultat del taller, s'exposarà una galeria de creacions pròpies. El taller dona la benvinguda a estudiants, professors, artistes, científics, músics, enginyers, matemàtics, programadors i responsables de la presa de decisions per unir-se en aquesta experiència de col·laboració creativa.

S+T+ARTS – Repairing the Present és una iniciativa de la Unió Europea que té com a objectiu fomentar el pensament creatiu a través de la generació d’espais de diàleg entre la ciència, l’art i la tecnologia. Des del juny del 2021 i fins al desembre d'aquest any, 12 centres S+T+ARTS ubicats en 11 països europeus estan explorant conjuntament la possibilitat de “reparar el present” a través de la recerca interdisciplinària en la ciència posant l’art al centre.

En el marc d’aquest projecte, a Catalunya, la UPC, el Centre de Cultura  Contemporània de Barcelona (CCCB) i Sónar+D col·laboren conjuntament en la programació d'aquestes activitats paral·leles.

Programa de les jornades

ART&TECH FOR A NEW PRESENT
Sessió inaugural (Edifici Vèrtex UPC – 11 d’octubre, a les 10 h)

• Anna Carreras, artista digital i alumni UPC
  • Mario Santamaría, artista postdigital

Modera: Carles Sora, director del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia de la UPC

Taula rodona sobre Programes i Residències d’Art i Ciència en Universitats i Centres de Recerca (Auditori Edifici Vèrtex UPC – 11 d’Octubre, a les 11h)

• Monica Bello, Directora d’Arts at CERN
  • Evan Zyporin, Faculty Director al Center for Art, Science & Technology del MIT
  • José Martínez de Pisón, Programa Cultural de Residències de la UPV
  • Ernest Giralt, responsable de residències artístiques a l’IRB Barcelona
  • Jorge Carrión, escriptor en residència a la UPC

Modera: Carme Fenoll, directora de l’Àrea de Cultura i Comunitat de la UPC

REPAIRING THE PRESENT UNITE!

Taller: Creació amb IA (Auditori i Aules Vèrtex UPC – 13 d’octubre, a les 15 h)

STEAMconf – S+T+ ARTS RESIDENCIES

Hi participen:

• Unite! – Tomi Kauppinen, cap d’Aalto Online  Learning – Online Hybrid Lab a la Universitat d’Aalto, Finlandia. La  seva investigació transdisciplinària gira entorn de la intel·ligència artificial, els sistemes cognitius i ubiquos, la visualització de la informació, les arts, el pensament espacial i l’aprenentatge en línia. És l’amfitrió del podcast Cloud Reachers sobre el futur de l’aprenentatge, la IA i la narració.
  • Estudiants de Batxillerat de les aliances STEAM UPC.
  • Jurat LEGs – S+T+Arts.
  • Col·laboradors S+T+Arts i els artistes Samira Benini Allaouat i Lugh O’Neal.

Samira Benini Allaouat i Lugh O’Neal han estat dos dels guanyadors de les beques d’investigació S-T-ARTS que es desenvolupen a Barcelona, i que  tenen com a punt de partida la microbiologia urbana i el paisatge sonor  de les ciutats.

Per respondre al repte ‘Com podem integrar els microorganismes per dissenyar ciutats més sostenibles?’, Samira Benini Allaouat proposa la instal·lació híbrida que combina art i ciència ‘Geo-Llum’, una solució imaginativa i sostenible al paper de l’enllumenat públic en els espais urbans.

Lugh O’Neal respon al repte ‘Com podem crear una ciutat més harmoniosa?’ amb la proposta ‘Una geologia d’espais sonors’.  Aquesta obra d’art sonor pretén fer emergir el valor dels espais on  s’enregistrarà la peça per la seva rellevància cultural i qualitat  acústica i sensibilitzar, així, sobre la cultura sonora dels paisatges.

Logo del programa europeu S+T+ARTS (Science, Technology & the Arts)