La UPC, agent actiu en la transformació digital de Castelldefels

El rector Daniel Crespo, en el Consell Digital de Castelldefels
Descarregar

El rector Daniel Crespo, en el Fòrum Digital de Castelldefels

L'alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda, juntament amb el rector Daniel Crespo i els diferents agents que han participat al Fòrum Digital de Castelldefels
Descarregar

En la primera sessió del Fòrum Digital de Castelldefels han participat el rector de la UPC, Daniel Crespo, així com els directors del Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC) i de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), Ana Pérez Neira i Lluís Torné, respectivament. En la Jornada, l’alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda, ha presentat el projecte Castelldefels Digital.

23/02/2022

L'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) ha acollit, el 22 de febrer, la primera edició del Fòrum Digital de Castelldefels, una sessió de reflexió i debat promoguda per l'Ajuntament de la ciutat, en què s’han presentat les línies mestres del projecte ‘Castelldefels Digital'. L'acte ha comptat amb la presència del rector de la Universitat Politècnica de Catalunya · BracelonaTech (UPC), Daniel Crespo, que ha posat en valor la contribució del Campus del Baix Llobregat  i del Parc Mediterrani de la Tecnologia (PMT-UPC) en la transformació de la ciutat. En la sessió, organitzada pel municipi, han participat l’alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda;  el secretari general de Polítiques Digitals, David Ferrer;  la directora general d’Universitats, Victòria Girona; el director general d’Innovació i Economia Digital, Daniel Marco; el delegat de l'Estat al Consorci de la Zona Franca, Pere Navarro, així com entitats i empreses locals 4.0 i emprenedors. També l’ICFO, a través del seu director, Lluís Torner, i el Centre Tecnològic de Telecomunicacions (CTTC), encapçalat per Ana Pérez Neira, han pres part en la jornada.

En el marc de la sessió, el rector Daniel Crepo ha presentat la dotació d’una infraestructura 6G al Campus del Baix Llobregat, una xarxa IoT inalàmbrica amb tecnologia LoRaWAN per connectar dispositius de baix consum, que permetrà que aquest espai universitari sigui una referència per a la recerca i els serveis a empreses innovadores de l’àmbit de les comunicacions. Daniel Crespo també ha volgut destacar l’expertesa Agrotech del Campus en l’àmbit dels biosistemes i l’enginyeria agroalimentària, un dels sectors clau del país.

“L’estratègia en la transformació digital  –ha afirmat el rector– és el treball connectat, en xarxa, en base a agendes compartides pels principals agents en clau territorial. Cal activar aquests agents del territori aprofitant eixos comuns d’interessos creuats, generant veritables laboratoris d’innovació transformativa, capaços de canviar les formes de treballar per aconseguir resultats que permetin avançar en els principals reptes que tenim plantejats com a societat: una estratègia, en definitiva, d’ecosistema”.

Lluís Torner, director de l'ICFO, ha presentat el projecte Quàntica Valley, orientat a facilitar que les investigacions complexes de física quàntica arribin als mercats a través d'aplicacions comercials. Amb seu al Campus de la UPC a Castelldefels, l’ICFO formaria part del Quantum Flagship europeu.

D’altra banda, la directora del Centre Tecnològic de Telecomunicacions (CTTC), Ana Pérez Neira, ha explicat alguns detalls del projecte que impulsa aquest centre tecnològic, que va ser seleccionat pel Govern espanyol per liderar el projecte d'investigació i innovació amb tecnologia pròpia 5G i 6G.

L'Ajuntament de Castelldefels, per la seva banda, ha donat a conèixer un conjunt d'iniciatives que han d'afavorir el procés de transformació digital del municipi i que han d'oferir als ciutadans una millor qualitat de vida a través de serveis, infraestructures, comunicacions, capital humà i inversió social fent servir les tecnologies de la informació i la comunicació. Es tracta d'introduir paulatinament una nova visió que aprofiti l'ús de la tecnologia i la informació digital per innovar en els serveis públics, impulsar el creixement econòmic i generar noves oportunitats.