La UPC batega al MWC

Estand de la UPC al MWC 2024

Estand de la UPC al MWC
Descarregar

A l'estand de la UPC es mostren les capacitats tecnològiques i alguns dels projectes i solucions desenvolupats per la Universitat

Guants per monitorar el sistema cardiovascular dels animals de manera no invasiva, a l'estand de la UPC al MWC
Descarregar

La UPC ha estat present al Mobile World Congress (MWC Barcelona) amb un estand propi en el qual ha mostrat, entre altres tecnologies, una aplicació per diagnosticar la malària utilitzant intel·ligència artificial, un teixit intel·ligent amb aplicacions en l’àmbit de la salut, un dispositiu per monitorar el sistema cardiovascular dels animals de manera no invasiva i un assistent virtual per tramitar ajuts socials des del mòbil.

01/03/2024

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), a través del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT-UPC), ha tornat a tenir un estand en el Mobile World Congress (MWC) 2024, que ha desembarcat enguany del 26 al 29 de febrer, al recinte Gran Via de Fira de Barcelona. En aquest estand, ubicat al pavelló de la Generalitat de Catalunya (Congress Square, pavelló Catalonia), s'han mostrat les capacitats tecnològiques i alguns dels projectes i solucions desenvolupats per la Universitat en els àmbits de la connectivitat intel·ligent, la mobilitat i la indústria, entre d’altres, el 5G i la seguretat en tecnologies mobile.

Alguns dels projectes que s'han exhibit aquests dies han estat els següents:

• Una app per diagnosticar la malària utilitzant intel·ligència artificial que combina una aplicació de mòbil amb un microscopi robotitzat de baix cost. S’ha ideat perquè sigui un mètode útil i efectiu en països amb pocs recursos, que és on aquesta malaltia és endèmica, i l’han dissenyat els grups de recerca en Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-UPC), de Processament d’Imatge i Vídeo (GPI) i de Tecnologies de Bases de Dades i Gestió de la Informació (DTMI) de la UPC.

• Un teixit intel·ligent basat en un sistema de sensors tèxtils, que serveixen per monitorar les variables biomètriques del cos humà i l'evolució de malalties d'una manera mínimament invasiva.  L’ha desenvolupat el grup d'Identificació per Radiofreqüència i Electrònica Flexible (RFLEX) en el marc del projecte ETEXHEALTH.

• Un dispositiu per monitorar el sistema cardiovascular dels animals de manera no invasiva, que facilita la tasca del personal veterinari i dels professionals que cuiden els animals, en permetre fer les mesures amb el mínim temps possible i donar més informació que els actuals sistemes d’electrocardiografia. L’ha desenvolupat el Grup d'Instrumentació, Sensors i Interfícies (ISI).

• Un assistent virtual per tramitar ajuts socials des del mòbil, anomenat Gavius, dissenyat pel centre específic de recerca en Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAl) de la UPC i el Centre Internacional de Mètodes Numèrics a l’Enginyeria (CIMNE). Està orientat a donar a conèixer i facilitar a la ciutadania la tramitació d’ajuts socials des del mòbil. L’Ajuntament de Gavà i el de Mataró seran els primers a posar-lo a disposició de la seva població.

Millorar la mobilitat i els processos industrials
A més d’aquestes solucions, en aquesta edició del MWC s'han donat a conèixer altres tecnologies amb segell UPC. En l’àmbit de la mobilitat, s'ha presentta el projecte 6G-EWOC, centrat en la creació d’una xarxa òptica 6G de mobilitat connectada, per facilitar en el futur que els vehicles puguin conduir de forma autònoma amb elevats nivells de seguretat, gràcies a un mapa complet en 3D de la mobilitat de l’entorn en temps real.

En la mateixa línia, el projecte FIERCE  treballa en el desenvolupament i implementació de solucions basades en la Internet of Everything per fer més segures i eficients les comunicacions mòbils amb drons. Un altre projecte en l’àmbit de la mobilitat és el disseny d’una sèrie de rutes optimitzades aplicades al transport a demanda en el sector alimentari.

En l’àmbit industrial, han donat a conèixer una eina basada en la intel·ligència artificial per millorar els sistemes de control de qualitat en els processos de fabricació. També s'ha parlat d’un sistema per generar de forma automàtica mapes de soroll de les ciutats mitjançant sensors acústics mòbils, així com d’una tecnologia làser per mapejar l’entorn submarí i navegar-hi de forma més segura i precisa sense intervenció humana, desenvolupada en el projecte BEACON

Eina d’assistència basada en IA per a la resposta policial d'incidents
D'altra banda, l'inLab FIB, el laboratori d’innovació i recerca de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC, en col·laboració amb la Policia de la Generalitat de Catalunya – Mossos d’Esquadra, ha desenvolupat la prova de concepte d’una eina d’assistència per a la resposta policial dels incidents quotidians basada en la intel·ligència artificial (IA).  Aquesta prova de concepte s'ha presentat a l'estand de la Policia de la Generalitat del MWC 2024