La UPC celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència

La vicerectora Josefina Antonijuan donant la benvinguda a les persones participants a la fira d'intercanvi d'experiències per al foment de vocacions STEAM
Descarregar

Imatge de les persones participants a la fira
Descarregar

Escoles i facultats de la UPC s'han sumat a les reivindicacions de l'11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, amb l'organització de diferents activitats sobre el paper de la dona en la ciència i la tecnologia. L'acte central de la Universitat ha tingut lloc el 10 de febrer, amb una fira d'intercanvi d'iniciatives per incentivar les vocacions STEAM, especialment entre les noies.

13/02/2023

La Sala Àgora del Campus Diagonal Nord de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) ha acollit, el 10 de febrer, la Fira UPC del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència 2023, una iniciativa emmarcada en el 4t Pla d’Igualtat de la UPC (2022-2026). A la fira s'han donat a conèixer deu iniciatives que es duen a terme per fomentar les vocacions STEAM, com ara els projectes Una enginyera a cada escola, les jornades de portes obertes del grau en Ciència i Enginyeria de Dades; iniciatives com les que s'impulsen des de l'Exploratori de Recursos de la Natura o la Societat Catalana de Matemàtiques o l'agenda escolar tecnològica de la UPC. També s'han presentat els projectes Aquí STEAM UPC i el programa Enllaça, els tallers d'educació ambiental de Patí Científic i Aulamar, les iniciatives de divulgació tecnològica Qui-Bot H2O, AquaSTEAM i 'Temps de... STEAM', o la campanya 'EI! Puja al tren del futur'. Un acte que ha comptat amb la participació de Josefina Antonijuan, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, i que ha estat conduït per Dídac Ferrer, cap del Gabinet d’Innovació i Comunitat de la UPC.

En el marc de l’11F també s'han organitzat diverses activitats en centres docents i unitats de la UPC. El Servei de Biblioteques, Publicacions i Arxius, per exemple, s'ha sumat a la jornada reivindicativa amb un butlletí dedicat al Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Per la seva banda, des de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) s'ha organitzat una exposició de llibres i jocs sobre dones científiques i s'ha presentat, el mateix divendres, el vídeo 'Robòtica i automàtica: cosa de dones' en què investigadores de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) expliquen el dia a dia de la seva feina i plantegen idees per incrementar el percentatge de dones que es dediquen a la ciència i a la tecnologia.

Així mateix, el 13 de febrer s'ha organitzat a l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) la taula rodona 'Les dones i l’enginyeria' i durant tota la setmana es duen a terme xerrades a centres de secundària, protagonitzades per dones enginyeres, per mostrar referents i trencar estereotips de gènere.

Finalment, el dijous 16 de febrer té lloc, a l’Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), una jornada per apropar l'estudiantat de primària, secundària i batxillerat els projectes d'enginyeria que duen a terme estudiants de l'Escola, amb l'objectiu de donar visibilitat al treball de les científiques i els rols femenins en l'àmbit de la ciència i l'enginyeria.