La UPC crea ‘Blau 3005’, una línia de càpsules d’aprenentatge oberta a la ciutadania

La UPC obre la matrícula per al programa formatiu Blau 3005, un nou projecte divulgatiu que es presenta en forma de càpsules d’aprenentatge de petit format i centrades en temàtiques emergents. A partir de l’abril de 2024, s’estrenen les quatre primeres càpsules, centrades en la relació de l’aigua i la ciutat, la ciberseguretat, l’emergència climàtica i els bessons digitals. El programa pren el nom del color corporatiu de la Universitat i se centra en àmbits temàtics en els quals la UPC és un referent.

09/01/2024

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) enceta amb Blau 3005 un espai d’aprenentatge nou, obert a tothom al marge de l’edat i la formació prèvia, i que s’ha dissenyat, sobretot, per ajudar a comprendre el món que ens envolta. Són càpsules formatives que es cursen, simplement, pel plaer de saber i de manera compatible amb la vida diària per la seva durada i format.

El programa de Blau 3005 es basa en el coneixement que atresora la Universitat i, molt especialment, en temàtiques en les quals la UPC és una universitat referencial. Són temàtiques d’actualitat que no exigeixen a l’estudiant cap titulació prèvia ni requisit específic per matricular-se. Concebut com una experiència d’aprenentatge, el programa ha estat creat a partir de metodologies docents que posen en valor la pràctica i la vivència de l’estudiant i inclou visites a empreses i entitats on es pot veure i entendre l’aplicació de les diferents temàtiques a través de projectes reals.

Durant la primavera es posen en marxa les primeres quatre càpsules formatives Blau 3005, de manera que l’oferta s’anirà ampliant al llarg dels pròxims mesos:

Aigua i ciutat (inici: abril 2024)
Les vuit sessions seran trajectes que ressegueixen la relació de l'aigua amb la ciutat de Barcelona, a través dels 4 tipus d’aigües: escorrentia, de boca, la que té relació amb la matèria orgànica i la que es relaciona amb l'energia, amb l’objectiu de veure la capacitat transformadora d’aquest element i el seu pes en la crisi ambiental que patim. Preu: 190 euros.

Bessons digitals: conceptes, tecnologies i casos d’ús (inici: abril 2024)
Deu sessions amb orientació pràctica per entendre com la creació de rèpliques virtuals, tant de sistemes com d’objectes reals, pot ajudar qualsevol indústria a prendre decisions més intel·ligents. El programa inclou visites a centres i empreses on s’aplica la tecnologia dels digital twins. Preu: 190 euros.

Introducció pràctica a la ciberseguretat (inici: abril 2024)
Deu sessions pràctiques per conèixer les principals amenaces del món digital i com protegir la nostra informació per navegar pel ciberespai amb la màxima confiança i seguretat. Preu: 190 euros.

Emergència climàtica. Què fem? Del coneixement científic a les iniciatives locals (inici: maig 2024)
Quatre sessions pràctiques per descobrir de primera mà solucions innovadores i accions a aplicar per combatre els efectes del canvi climàtic. El programa inclou tres visites exteriors a Can Batlló, a l’Eix Besòs i al Parc Agrari del Baix Llobregat. Preu: 190 euros.

Els cursos es faran en modalitat presencial i tindran una durada d’entre 12 i 24 hores, distribuïdes en una única sessió setmanal, un format que facilita a les persones participants compatibilitzar-ho amb altres formacions o interessos personals.

En el rerefons d’aquesta iniciativa hi ha l’objectiu de promoure, des de la UPC, la formació al llarg de la vida, la creació d’una comunitat d’aprenentatge viva en qüestions rellevants i d’actualitat, i el foment del debat i l’intercanvi d’idees entre diferents col·lectius professionals i generacionals.