La UPC-ESEIAAT recull en un vídeo les primers imatges cinematogràfiques del inicis de l'Escola Industrial de Terrassa

Un dels fotogrames del vídeo que mostra imatges inèdites de l'Escola

El 4 de juliol de 1904 es va inaugurar oficialment l’Escola Industrial de Terrassa, l’edifici modernista obra de Lluís Muncunill, seu de l’actual Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC. Pocs anys després, quan encara els voltants de l’Escola estaven sense urbanitzar, es va instal·lar davant de l’edifici una càmera cinematogràfica, que va captar les imatges dels estudiants de principis de segle sortint de classe, imatges que l'ESEIAAT difon ara en un vídeo al seu canal de YouTube.

01/07/2021

L’any 2002, coincidint amb la celebració del centenari de la creació de l’actual Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT)de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), van aparèixer en un magatzem de la Universitat a Terrassa dues llaunes que contenien sengles cintes de cel·luloide. La direcció del centre les va visionar i es van trobar amb les primeres imatges cinematogràfiques que es conserven dels inicis de la Universitat a la ciutat de Terrassa: estudiants sortint de classe i dirigint-se als espais, encara sense urbanitzar, de la confluència entre les actuals carretera de Castellar, carrer Colom i avinguda Jacquard. Les llaunes contenien, a més a més, imatges posteriors corresponents a les primeres dècades del segle XX, amb estudiants a les aules i fent pràctiques als tallers i laboratoris.

L’any del centenari del Campus de la UPC a Terrassa, la direcció del centre va decidir digitalitzar tot el material i produir una edició limitada de CD, el format digital mes avançat en aquells anys, quan encara no havien aparegut les xarxes socials. Actualment, les cintes originals es conserven a la Filmoteca Nacional de Catalunya.

Ara, a punt de la celebració dels 120 anys de la creació de l'ESEIAAT, en l’any del 50è aniversari de la UPC i amb l’Escola Industrial com a protagonista de la propera fira modernista de Terrassa, la direcció del centre ha decidit produir i difondre a través de les xarxes socials un vídeo que conté les imatges de la incipient vida universitària a la ciutat de Terrassa a principis del segle XX, alternades amb imatges actuals i amb una sorpresa final que albira el futur.

En paraules del director de l’ESEIAAT, Xavier Roca, “el vídeo mostra d’on venim, què som i on anem i, d’alguna manera, ret homenatge al passat, reconeix el present i mira al futur que actualment ja estem construint. De fet, la nostra Escola ha estat, és i serà protagonista indiscutible del progrés tecnològic i, per tant, del progrés social del país”, afirma Roca.