La UPC i l’Ajuntament de Terrassa organitzen la primera ‘Mapathon’ de la ciutat, que aportarà dades d’accessibilitat

Descarregar

Participants a la Mapathon que va tenir lloc l’any passat al Campus Nord de Barcelona

Edicions prèvies a Barcelona

Les ‘Mapathons d'inclusió’ són fruit del projecte OnVaGIS, una iniciativa col·laborativa dels equips de gestió de la UPC per tal d'utilitzar els Sistemes d'Informació Geogràfica (GIS), per resoldre reptes d'inclusió i accessibilitat dels campus de la UPC.

La ‘Mapathon’ del dia 20 de novembre a Terrassa té lloc després de dues proves pilot en espais urbans a la ciutat de Barcelona (una al districte de les Corts i una altra al Campus Nord de la UPC), en les quals han participat més de 150 persones (durant un màxim de tres hores i en equips de mínim 5 persones), s’ha comprovat la validesa i la utilitat de les mapathons per detectar punts crítics des del punt de vista de l’accessibilitat en els quals, un cop coneguts, s’han implementat actuacions que han significat millores per a les persones usuàries.

Més de 100 estudiants de la UPC-ESEIAAT i de la UPC-FOOT, juntament amb persones amb discapacitat o mobilitat reduïda i tècnics municipals, aportaran informació sobre l’accessibilitat dels carrers de la zona Vallparadís-Universitat amb un sistema de geolocalització creat per la UPC

19/11/2019

La ‘Mapathon’ és una activitat col·laborativa de curta durada (màxim 3 hores) que permet recollir informació sobre l’accessibilitat d’un espai determinat a través de la participació d’un grup nombrós que, mitjançant un dispositiu mòbil i a través de les xarxes socials, geolocalitza punts clau en un mapa. Els resultats són visibles en temps real, via web. La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha creat i comparteix la tecnologia per fer-ho possible, per primer cop a Terrassa, amb la participació desinteressada d’estudiantat universitari de la ciutat.

Més de 100 estudiants de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) i de l’Escola Universitària d'Infermeria i Teràpia Ocupacional de Terrassa (EUIT), juntament amb persones amb discapacitat diferent o amb mobilitat reduïda, tècnics municipals i regidors de l’Ajuntament, participaran el proper dimecres, 20 de novembre, de 12 a 15 h, a la primera ‘Mapaton’ que es realitza a la ciutat de Terrassa. Els participants es distribuiran en grups de cinc persones que recorreran a peu, durant tres hores, els carrers de la zona universitària de Terrassa, amb un sistema de geolocalització que duran als seus telèfons mòbils i realitzaran una valoració conjunta del grau d’accessibilitat de l’espai públic.

Gràcies a un software desenvolupat per la UPC, els participants podran marcar en un mapa on line els punts crítics que impedeixen l’accessibilitat a les persones amb capacitats diverses als carrers de la zona i ho compartiran a la xarxa social Twitter.

Fruit d’aquest treball de camp s’obtindrà informació sobre punt crítics que complementarà la que ja disposa l’Ajuntament sobre el grau d’accessibilitat dels carrers de Vallparadís-Universitat.

La UPC, fent efectiu el seu compromís social, ofereix en obert aquest software per a altres iniciatives que vulguin fer servir la geolocalització exterior com a eina de que ajudi a recollir informació clau de cara a resoldre aspectes crítics, tant en accessibilitat com en altres àmbits.

En el cas de l’accessibilitat, Núria Tomàs, directora de la Centre Universitari de la Visió (CUV) de la UPC, i una de les impulsores d’aquesta ‘Mapathon’, considera que la iniciativa a més de ser molt innovadora i singular, ens mostra del que és capaç la tecnologia quan la posem al servei de les persones d’una manera tan concreta i per a una finalitat tant necessària. I és que a partir d’ara, l’Ajuntament compta amb la solidaritat dels universitaris de la ciutat i d’una eina amb la qual millorar de manera efectiva la qualitat de vida de les persones amb capacitats diferents”.

La tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares, explica que "des de l’Ajuntament fa molts anys que treballem de la mà de les entitats de persones amb discapacitats diverses per avançar cap a una Terrassa per a totes les persones, sempre sota el paraigües del Pacte Terrassa per l'Accessibilitat Universal". Melgares afirma que “organitzar i participar en iniciatives com la ‘Mapathon’ és interessant per a que els agents diversos que actuem i fem servir l’espai públic compartim l’experiència de trobar-nos amb les dificultats que presenta la nostra ciutat per a aquests col·lectius i siguem així plenament conscients a l’hora d’abordar el tema”, i apunta que “des de l’Ajuntament volem contribuir a que els i les joves amb capacitats diverses o amb mobilitat reduïda es puguin quedar a estudiar a la universitat de la nostra ciutat. Per això els hem de facilitar tant itineraris accessibles fins a la zona universitària com l’accessibilitat als espais interiors de les universitats i garantir-los plena autonomia personal”.

Per part seva, Jordi Dueso, membre de la Comissió d’accessibilitat del Pacte Terrassa per l’Accessibilitat Universal i membre de l'associació 'Prou Barreres' afirma que "les persones que hem de fer de servir mitjans diferents dels habituals per traslladar-nos per la ciutat som les primeres interessades en iniciatives com aquesta sobretot perquè els participants puguin adonar-se de les dificultats que ens trobem en els nostres recorreguts diaris. Aquest treball transversal entre estudiantat, persones usuàries, responsables polítics i personal tècnic és imprescindible per avançar cap a una ciutat inclusiva i accessible".

La realització d’aquesta primera ‘Mapathon’ de Terrassa compta amb el suport dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.