La UPC investirà doctor ‘honoris causa’ el matemàtic italià Alessio Figalli

Descarregar

El matemàtic Alessio Figalli serà investit properament doctor ‘honoris causa’ per la UPC

'Workshop Figalli', el 21 de novembre, a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME)
Amb motiu de la investidura del professor Figalli, l'FME organitza un workshop en què participaran cinc matemàtics de diferents universitats que han treballat o col·laboren actualment amb el jove matemàtic: Xavier Cabré, investigador ICREA del Departament de Matemàtiques de la UPC; Xavier Ros-Oton, alumni de l'FME i investigador de la Universität Zürich; Joaquim Serra, alumni de l'FME i investigador de l'ETH Zürich; Matteo Bonforte , investigador del Departament de Matemàtiques de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM); i Juan Luís Vázquez, professor emèrit de l'UAM i anterior catedràtic de Matemàtica Aplicada a la mateixa universitat.

El workshop tindrà lloc el dijous, 21 de novembre, de 10 a 17.30 hores, a la Sala d'Actes de l'FME (C. Pau Gargallo, 14, Barcelona) i ha comptat amb el patrocini de la Càtedra Mir Puig.

El matemàtic italià Alessio Figalli, professor de l’ETH de Zurich i un dels matemàtics internacionals més rellevants de l’actualitat, guardonat amb la medalla Fields 2018, serà investit doctor ‘honoris causa’ per la UPC. Així ho ha aprovat el Consell de Govern del 24 de maig, a proposta de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME). L'acte d'investidura tindrà lloc el divendres 22 de novembre, a les 11.30 hores, a l'Auditori de l'edifici Vèrtex, a Barcelona.

18/11/2019

El matemàtic italià Alessio Figalli, professor i catedràtic de matemàtiques de l’ETH de Zurich (Institut Politècnic Federal de Zurich), serà distingit doctor honoris causa per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). Figalli va rebre la medalla Fields l’agost del 2018 —la més alta distinció que pot rebre un matemàtic (juntament amb el premi Abel), considerada com el premi Nobel de les matemàtiques— per les seves contribucions a la teoria del transport òptim i les seves aplicacions a la solució d’equacions en derivades parcials, a la geometria mètrica i a la probabilitat. Estudia, per tant, la forma òptima i més econòmica de transportar recursos d'un lloc a l'altre, una qüestió aplicable a àmbits molt diversos. L'acte d'investidura tindrà lloc el divendres, 22 de novembre, a les 11.30 hores, a l'Auditori de l'edifici Vèrtex del Campus Nord de la UPC, a Barcelona, i es podrà seguir en directe per Twitter, amb el hashtag #honoriscausaUPC.

Alessio Figalli, que també va guanyar l’any 2012 el premi de l’European Mathematical Society i el Premi Cours Peccot del College de France; la medalla Stampacchia, el 2015, i el Premi Feltrinelli de Matemàtiques l’any 2017, té uns forts lligams amb la comunitat matemàtica de la UPC, amb qui col·labora. També ha tutelat a Xavier Ros Oton i Joaquim Serra Montolí —ambdós llicenciats, màsters i doctors en matemàtiques per la UPC— com a postdocs en llurs respectives estades a les universitats de Texas i Zurich, respectivament. Així mateix, dirigeix la tesi doctoral a Xavier Fernández Real, també graduat en matemàtiques per la UPC.

La proposta d’investir doctor honoris causa, aprovada pel Consell de Govern el 24 de maig, ve impulsada per la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME), i té el suport dels Departaments de Matemàtiques, de Física, d’Enginyeria Civil i Ambiental, d’Estadística i Investigació Operativa, i del Centre de Formació Interdisciplinària Superior (CFIS). Exercirà de padrí Xavier Cabré, investigador del Departament de Matemàtiques de la UPC i docent a l'FME i a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB). És el segon honoris causa que rep Figalli ja que, el desembre del 2018, va rebre aquest reconeixement de la Université Côte d'Azur (França).

Biografia
El professor Alessio Figalli (Roma, 1984) es va graduar en matemàtiques per la Scuola Normale Superiore de Pisa l’any 2004 (a l’edat de 20 anys); l’any 2006 va aconseguir el títol de màster per la mateixa universitat. Un any després, a l’edat de 23 anys, va obtenir el títol de doctor en Matemàtiques. La seva tesi doctoral va ser dirigida pels professors Luigi Ambrosio, de la Scuola Normale Superiore de Pisa, membre del comitè del premi Abel, i Cédric Villani, de l'École Normale Superiéure de Lió, també medalla Fields l’any 2010.

La seva meteòrica carrera, deguda a les seves aportacions científiques, el va dur a aconseguir la plaça de professor titular l’any 2008 a l’École Polytechnique (França). L’any 2009 va esdevenir professor titular a la University of Texas, als Estats Units, on dos anys més tard va aconseguir la plaça de catedràtic, amb només 27 anys. Des de l’any 2016, és catedràtic a l’ETH de Zurich. Durant aquests anys ha estat investigador principal de diversos projectes de recerca de la National Science Foundation (Estats Units), així com de projectes de l’European Research Council de la Comissió Europea.

És membre honorari de la Acadèmia Europea de Ciències des de l’any 2017, així com de la Reial Acadèmia de Ciències Espanyola des de l’any 2018. Ha estat conferenciant convidat en més de 100 conferències, com ara al Congrés Europeu de Matemàtiques (ECM) l’any 2012, al Congrés Internacional de Matemàtiques (ICM) l’any 2014, i conferenciant plenari d'aquest mateix congrés l’any 2018. Ha dirigit 11 tesi doctorals i tutoritzat vuit postdocs. És editor de més de deu de les revistes més prestigioses en l’àmbit de les matemàtiques i ha publicat més de 120 articles científics.