La UPC participa a LIFE ENRICH, un projecte europeu per recuperar el nitrogen i el fòsfor de les aigües residuals com a fertilitzants

Descarregar

Un investigador del projecte analitza el contingut de les aigües residuals © CETAQUA

Desenvolupar un tractament innovador que permeti recuperar el nitrogen i el fòsfor que contenen les aigües residuals i aprofitar-los per produir adob per als cultius és l’objectiu del projecte europeu LIFE ENRICH, en el qual participa la UPC. El projecte també cerca definir un model de negoci per a tota la cadena de valor de reciclatge de nutrients i contribuir, d’aquesta manera, a l’economia circular.

13/09/2018

El projecte està liderat pel Centre Tecnològic de l’Aigua (CETAQUA), una fundació de referència a nivell nacional i internacional en la creació de coneixement i tecnologies del cicle integral de l'aigua, que està cofundada per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Aigües de Barcelona i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).

La iniciativa s’emmarca dins del programa LIFE, instrument financer de la Unió Europea (UE) que dóna suport a programes de medi ambient, conservació de la natura i acció climàtica, i disposa d’un pressupost de prop de 3 milions d’euros. El projecte compta amb un total de set socis espanyols: Aquatec, Aigües del Segarra Garrigues (ASG), Empresa Municipal de Aguas y Saneamiento de Murcia (EMUASA), l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Universitat Politècnica de València (UPV), a més de la UPC.

LIFE ENRICH (per les sigles en anglès d’Enhanced Nitrogen and Phosphorus Recovery from wastewater and Integration in the value Chain) es va posar en marxa al setembre de l’any 2017 i tindrà una durada de tres anys i mig, durant els quals s’instal·larà una planta pilot per implementar el procés desenvolupat a escala real. Actualment s’estan duent a terme tasques de simulació per determinar la configuració òptima de la unitat d'elutriació (mètode de separació de partícules), que s’ubicarà a la depuradora d’aigües residuals Múrcia-Est.

La UPC és l’encarregada de dissenyar la unitat pilot de recuperació de nitrogen i de proporcionar suport tècnic durant el funcionament del prototip, tasca que dirigieix José Luis Cortina, cap del grup de recerca Resource Recovery and Environmental Management (R2EM) de la Universitat, i que compta amb la participació dels investigadors Mònica Reig, César Valderrama i Xanel Vecino.

El nitrogen i el fòsfor són els principals nutrients que s’empren per fer adob en el sector agrícola, però la producció del nitrogen per al seu ús en agricultura té un impacte negatiu en el medi ambient, ja que comporta un elevat consum energètic. D’altra banda, el fòsfor és un recurs natural no renovable que podria escassejar en el futur.

Aquest projecte, per tant, permetria la recuperació de nutrients i avançar fins a un model de gestió del cicle de l’aigua més sostenible, amb vista a replicar i transferir els resultats a altres regions de la UE.

El màxim responsable del projecte és Nicolás de Arespacochaga, investigador i director de projectes del CETAQUA.