Descarregar

Fotograma del vídeo ’La UPC: Science+Technology+Arts’, correponent a 'Qu4tre', el treball de fi de grau de Pablo Soler

Dos treballs de fi de grau de titulats del CITM, al vídeo d'UPCArts

La peça audiovisual que UPCArts projecta en el marc del festival mostra dos treballs finals de grau de titulats en el Grau en Multimèdia al Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) de la UPC. En concret, son els treballs 'Parallels, a Story about You', d'Helena Córdoba, i 'Qu4Tre', de Pablo Soler. El primer proposa un muntatge escènic on la dansa contemporània interactua amb tècniques multimèdia, com el vídeo mapping. De la seva banda, el treball de Soler consisteix en una instal·lació d'art interactiu, composta per efectes visuals i auditius que són modificats per l'acció dels usuaris.

Descarregar

'Parallels, a Story about You', treball d'Helena Córdoba que es pot veure al vídeo de presentació d'UPCArts

Michel André, director del Laboratori d'Aplicacions Bioacústiques

El 18 de setembre, l’investigador de la UPC Michel André, director del Laboratori d’Aplicacions Bioacústiques (LAB), oferirà una conferència sobre els sons dels oceans en el marc del festival Sónar+D. L’activitat forma part del programa cultural UPCArts, una iniciativa de la Universitat per acostar els mons de la tecnologia i de l’art i que es dona a conèixer al públic del festival en format audiovisual.

16/09/2020

‘La part de la naturalesa que no veiem’ és el suggeridor títol de la conferència que l’investigador Michel André, director del Laboratori d’Aplicacions Bioacústiques (LAB), oferirà el 18 de setembre a partir de les 12 hores al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), seu física del Sónar+D. El festival de creació, tecnologia i música de Barcelona tindrà lloc els dies 18 i 19 de setembre i la retransmissió en directe de l’activitat es podrà seguir via streaming, de forma gratuïta, amb inscripció prèvia.

A la xerrada, l’investigador de la UPC parlarà de com la ciència i l'art convergeixen per revelar dimensions sensorials que d'una altra manera podrien romandre ocultes. Amb la tecnologia adequada, per exemple, som capaços d’escoltar sota l’aigua, un món que fins fa poc romania silenciós.

El Laboratori d’Aplicacions Bioacústiques (LAB), que dirigeix Michel André, és un centre de recerca de la UPC que centra la seva tasca a trobar solucions tecnològiques a la contínua degradació acústica de l’ecosistema marí i per a la conservació de l’hàbitat dels oceans. Entre les fites més recents d’aquest laboratori s’inclou la creació de l’app EAR to the WILD, que es posa en funcionament aquest mes de setembre i la qual permet monitoritzar la biodiversitat marina des de qualsevol dispositiu mòbil per detectar possibles amenaces per als oceans. Al 2009, el LAB va elaborar, conjuntament amb la Fondation Pacifique, un mapa acústic en el marc del programa '20.000 sons sota el mar' per informar sobre els nivells de soroll subaquàtic dels oceans i per sensibilitzar la població mundial sobre el problema creixent de la contaminació acústica marina.

UPCArts, en format audiovisual al SONAR+D
La programació del Sónar+D, que enguany combina els formats virtual i presencial, inclou conferències, workshops i actuacions musicals, amb continguts exclusius on line i activitats en viu en què hi participen més de 70 artistes i ponents. En el programa de ponències destaquen les temàtiques de conscienciació mediambiental i d’exploració de les relacions entre l’art i la tecnologia. En aquest àmbit, el públic del Sónar+D té l’oportunitat d’apropar-se al programa UPCArts a través del vídeo ’La UPC: Science+Technology+Arts’, un audiovisual que recull algunes de les activitats de la Universitat que conjuguen aquestes disciplines i que es pot visionar ja a la secció VOD (vídeo on demand, per les seves sigles en anglès) del festival.

El programa UPCArts es va crear l’any 2019 com un projecte interdisciplinari per vincular l’art amb la ciència i la tecnologia. La iniciativa ofereix una agenda cultural amb propostes culturals per a la comunitat universitària, alhora que posa de relleu l’activitat cultural de la Universitat. En aquest marc, la UPC està explorant accions de col·laboració per descobrir nous creadors i nous espais per incloure’ls en la programació cultural de la ciutat i propiciar que l’estudiantat universitari pugui contactar amb creadors emergents, descobrir espais culturals i fomentar interseccions entre el àmbit cultural i el digital.

A més del Sónar+D, col·laboren en el programa UPCArts institucions com l’Institut del Teatre, el CCCB, l’ESMUC, el Gran Teatre del Liceu, el Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba), el Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya de Terrassa (mNACTEC), la Fundació La Pedrera i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).