Nou finançament per desenvolupar instrumentació d'avantguarda en astrofísica i física d'altes energies

Descarregar

Detector de neutrons de l’institut de recerca RIKEN Nishina Center for Accelerator-Based Science, al Japó

La UPC, mitjançant el grup de recerca Advanced Nuclear Technology (ANT), vinculat al Departament de Física i a l'Institut de Tècniques Energètiques (INTE), compta amb finançament del Pla Complementari d'Astrofísica i Física d'Altes Energies, presentat recentment pel Ministeri de Ciència i Innovació. Aquest programa de R+D+I té un pressupost de 39,1 milions d’euros.

21/02/2023

En el marc del Pla Complementari d'Astrofísica i Física d'Altes Energies, presentat el 9 de febrer per la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morantés, el Ministeri treballarà amb Catalunya, Andalusia, Cantàbria, la Comunitat de Madrid, la Comunitat Valenciana, Aragó i les Illes Balears. Anomenat 'Tecnologies avançades per a l'exploració de l'univers i els seus components', el Pla Complementari té com a objectiu impulsar la recerca en astrofísica i física d'altes energies i incentivar la participació i el lideratge d'Espanya en projectes internacionals en aquests àmbits.

El grup de recerca Advanced Nuclear Technology (ANT) de la UPC, dins de la seva àrea d'Experimental Nuclear Physics, Applications and Instrumentation (ENPAI), participa al Pla Complementari, concretament amb el desenvolupament d'instrumentació d'avantguarda per a futurs experiments de física de partícules i nuclear.

El principal objectiu del grup ANT, vinculat al Departament de Física i a l'Institut de Tècniques Energètiques (INTE), és desenvolupar sistemes avançats de detectors de neutrons per a mesures d'interès en astrofísica. El grup compta amb una dilatada experiència en el disseny, construcció i explotació científica de detectors de neutrons d'altes capacitats que han estat utilitzats en campanyes experimentals al centre GSI Helmholtz per a la recerca d’ions pesats  (Helmholtzzentrum für Schwerionenforschung) amb seu a Darmstadt, Alemanya; la instal·lació finlandesa IGISOL (de la University Jyväskylä) i l’institut de recerca RIKEN Nishina Center for Accelerator-Based Science, Wako, Saitama, al Japó, entre d'altres.