La UPC s’adhereix a la Declaració de Barcelona per promoure l’accés obert a les dades de recerca

La UPC s’ha adherit a la Declaració de Barcelona sobre l’accés obert a les dades de les recerques científiques, feta pública el 16 d’abril. Se suma, així, a més de 30 universitats i centres de recerca europeus que també ho han fet.

28/04/2024

El panorama de la informació de recerca requereix un canvi fonamental, segons les entitats que impulsen la Declaració de Barcelona. Més de 30 institucions, entre les quals s'inclou la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), s’han compromès a promoure l’accés obert de les dades sobre recerques científiques com a norma institucional. El compromís, per tant, és prendre el lideratge en la transformació de la manera com s'utilitza i es produeix la informació de recerca.

Per informació de recerca s’entén els títols, els resums, les referències, la informació sobre l’autoria, l’afiliació, entre d’altres dades, però també els instruments o la informació utilitzats per dur a terme la recerca, el finançament o les ajudes d’aquesta i les organitzacions que també hi han participat.

Els signats del manifest declaren que, massa sovint, la presa de decisions en ciència es basa en informació de recerca tancada. Segons expressen, està tancada dins d'infraestructures pròpies, gestionades per proveïdors amb ànim de lucre que imposen restriccions severes a l'ús i reutilització de la informació.

Els errors, els buits i els biaixos en la informació de recerca tancada són difícils d'exposar i encara més difícils de solucionar, afirmen. Els indicadors i analítiques derivats d'aquesta informació manquen de transparència i reproductibilitat. Les decisions sobre les carreres dels investigadors i investigadores, sobre el futur de les organitzacions de recerca i, en definitiva, sobre com la ciència serveix a tota la humanitat, depenen d'aquests indicadors i analítiques de caixa negra.

El vicerector de Recerca, Jordi Llorca, ha manifestat al respecte que "massa sovint, la ciència es veu afectada per interessos comercials, els quals imposen restriccions severes en l'ús i la reutilització de la informació. Amb la declaració de Barcelona, volem fer palès el compromís de la UPC amb la transparència i l'accessibilitat de la nostra producció científica en benefici de la humanitat".

Les entitats signats consideren que la informació de recerca oberta permet prendre decisions sobre polítiques científiques basades en evidències transparents i dades inclusives. Permet que la informació utilitzada en les avaluacions d'investigació sigui accessible i auditable per les persones avaluades. I permet que el moviment global cap a la ciència oberta sigui recolzat per una informació totalment oberta i transparent.

Els compromisos de la Declaració de Barcelona són els següents:

• Fer que la informació sobre la recerca que es produeixi i utilitzi sigui per defecte en obert.
  • Treballar amb serveis i sistemes que donin suport a la informació de recerca en obert.
  • Donar suport a la sostenibilitat d’infraestructures per a la informació de recerca en obert.
  • Impulsar accions de suport col·lectiu per accelerar la transició a la informació de recerca en obert.