Les vuit universitats públiques catalanes analitzen els reptes de futur de la docència al Congrés CIDUI

Les vuit universitats públiques catalanes  analitzen els reptes de futur de la docència al Congrés CIDUI
Descarregar

Imatge de l'edició anterior del Congrés. Enguany, les sessions es faran per primera vegada en línia

El Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) ha tingut lloc del 29 de juny al 2 de juliol, per primera vegada en format 'online'. Organitzat per les vuit universitats públiques catalanes i l'ACUP, en el marc del congrés s'han analitzat els nous estudiants de l'era digital, el model híbrid presencial-virtual, el desenvolupament professional dels docents i la relació de la universitat amb la societat.

02/07/2021

El Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI) està organitzat per la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i la resta d'universitats públiques catalanes, a través de les seves unitats d'Innovació i Formació, i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), amb la col·laboració de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) i el Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

L'edició d'enguany ha portat per títol 'Més enllà de les competències: nous reptes en la societat digital' i ha tingut com a objectiu crear un espai d'anàlisi i intercanvi d'estudis, experiències i propostes sobre l'impacte dels reptes als quals s'enfronta el món universitari i la manera d'abordar-los. Hi han participat experts nacionals i internacionals en un ampli programa que ha comptat amb sessions plenàries, tallers, sessions orals, monogràfiques i pòsters. En el marc d'aquesta trobada, s'han lliurat els premis AQU Catalunya - CIDUI. Enguany, el congrés s'ha realitzat per primer cop en format en línia i la UOC n'ha estat la institució amfitriona.

Respostes al nous reptes formatius
El món universitari viu una transformació davant els nous reptes formatius, que són fruit de canvis tecnològics, socials, polítics, culturals, mediambientals… Apareixen nous perfils d'estudiants que demanen nous models d'ensenyament i aprenentatge, perfils professionals emergents i nous models organitzatius. Tot el debat que es vivia en l'educació superior s'ha vist accelerat pel desplegament d'un model híbrid presencial-virtual, fruit de l'impacte de la pandèmia generada per la COVID-19, que ha portat a una reorganització individual i col·lectiva.

La universitat com a agent social vol donar-hi resposta i per això és necessària la transformació d'estratègies docents i sistemes universitaris, a partir de la generació de coneixement i de pràctiques innovadores avaluables. Espais com el Congrés CIDUI permeten la trobada dels experts per fer-ho possible. Enguany, s'han abordat quatre àmbits diferents: els estudiants en l'era digital, arquitectures i espais d'aprenentatge, relació universitat-societat i desenvolupament professional dels docents.

La benvinguda institucional, el dia 29, ha anat a càrrec de Josep A. Planell, rector de la UOC; Javier Lafuente, rector de la UAB i president de l'ACUP, i Ernest Pons, coordinador del Congrés CIDUI. També hi ha participat la directora de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UPC, Ariadna Llorens.

La conferència inaugural del congrés, amb el títol 'Una nova era de l'educació superior? Amenaces i oportunitats que plantegen els models innovadors', ha anat a càrrec de Julia Freeland, directora de recerca educativa del Clayton Christensen Institute, amb la moderació de Sílvia Sivera, directora de l'eLearn Center de la UOC.

La segona sessió plenària ha estat un diàleg sobre si 'Té sentit parlar d'una nova pedagogia?', amb Jeff Merriman, cofundador i Chief Technology Officer a DXtera Institute, i Anna Pons, analista i cap de projectes a la Direcció d'Educació i Competències de l'OCDE. Ha estat moderada per Maria Rosa Buxarrais, directora de l'Institut de Desenvolupament Professional de la UB, i Manel Jiménez, vicerector de Transformació Educativa, Cultura i Comunicació de la UPF.

La tercera sessió plenària ha estat una taula d'anàlisi, 'La transformació dels models de governança de la universitat: com impacta en la dimensió docent?', amb Nekane Balluerka Lasa, catedràtica de Metodologia de les Ciències del Comportament a la Facultat de Psicologia de la UPV/EHU i rectora entre 2017-2021; Xavier Prats Monné, assessor sènior per a iniciatives estratègiques de la UOC i assessor especial de Teach For All, i Francesc Solé Parellada, catedràtic emèrit de la UPC. La moderació ha anat a càrrec de Joan Manuel del Pozo i Álvarez, professor emèrit i síndic de la UdG, i Josep M. Vilalta, secretari executiu de l'ACUP i director de la Global University Network for Innovation.

En el marc del congrés, i coincidint amb l'acte de cloenda, s'han lliurat els Premis AQU Catalunya - CIDUI a les millors comunicacions presentades en l'edició d'enguany. Ha anat a càrrec de Martí Casadesús, director de l'AQU Catalunya; Paquita Santiveri, vicerectora d'Ordenació Acadèmica i Qualitat de la UdL; Carles Sigalés, vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC, i Josep M. Vilalta, secretari executiu de l'ACUP i director de la Global University Network for Innovation (GUNI).