L'observatori submarí OBSEA de la UPC va captar el terratrèmol de l'Alt Urgell, el 3 d'abril

El Centre de Desenvolupament Tecnològic de Sistemes d’Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) de la UPC va registrar, a través del laboratori d'observació submarina OBSEA, el sisme del 3 d'abril, de magnitud 4,5 a l'escala de Richter i amb epicentre a l'Alt Urgell.

12/04/2019

L'OBSEA és un laboratori d'observació submarina fixa situat al fons marí, a uns quatre quilòmetres de la costa de Vilanova i la Geltrú, i interconnectat a terra per un cable mixt d'energia i comunicacions. Es tracta d'un dels equips del Centre de Desenvolupament Tecnològic de Sistemes d’Adquisició Remota i Tractament de la Informació (SARTI) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i l'únic observatori instal·lat al fons del marí que proporciona dades d'activitat sísmica en temps real a l'Institut Cartogràfic i Geogràfic de Cartalunya (ICGC).

Entre els diferents instruments amb què està equipat l'OBSEA, s'inclou un sismòmetre de banda ampla, que permet detectar qualsevol moviment tectònic arreu del món. Ha estat mitjançant aquest aparell que el 3 d'abril es va poder registrar el terratrèmol de 4,5 graus a l'escala de Richter, amb epicentre a la Ribera d'Urgellet, a l'Alt UrgellEls moviments detectats pel sismòmetre es referencien a una base temporal universal (GPS) que permet comparar i verificar dades en l'àmbit mundial (gràcies a la utilització del protocol de sincronització IEEE-1588). L'aparell està format per un equip Trillium 120P/PA, conjuntament amb el sistema d'adquisició Taurus, un sismòmetre comercial terrestre condicionat per la seva ubicació submarina mitjançant una carcassa estanca.

Observació en temps real del medi marí
L'avantatge principal de disposar d'un observatori cablejat és poder proporcionar energia als instruments científics i disposar d'un enllaç de comunicació de banda ampla. D'aquesta manera, l'OBSEA permet disposar d'informació en temps real  de múltiples paràmetres del medi marí. Això és possible gràcies a la implementació d'una xarxa Ethernet òptica que transmet contínuament les dades dels instruments oceanogràfics connectats a l'observatori.

L'OBSEA està dissenyat a partir d'una estructura de suport que manté els diversos elements fixes i protegits. Disposa també d'una boia a 40 metres de l'observatori, que funciona com a plataforma per fer mesures oceanogràfiques i de paràmetres ambientals, alhora que s'utilitza com a banc de proves per a sensors marins i equipaments. Així mateix, està equipat amb una càmera de videovigilància i d'una estació meteorològica amb GPS que mesura la direcció i la velocitat del vent, la pressió baromètrica i la temperatura de l'aire, entre altres paràmetres.

A més del sismòmetre de banda ampla, l'observatori disposa de càmera de vídeo i diferents sensors de temperatura, salinitat, conductivitat i pressió, com ara un hidròfon de banda ampla, un correntòmetre o un sensor de ph. A l'estació terrestre, ubicada a les instal·lacions del Centre Tecnològic de Vilanova i la Geltrú, es disposa d'una altra estació meteorològica que mesura i registra regularment diverses variables meteorològiques.