Premi a una nova generació de malles quirúrgiques, un software per al disseny d'edificis i la 'spin-off' Process Talks

La investigadora Sonia Lanzalaco, treballant al laboratori amb la malla creada en el marc del projecte 4DPolysense
Descarregar

Reconeixement a la valorització de la recerca

El Premi UPC de Valorització de la Recerca, que ha arribat enguany a la 14a edició, és una iniciativa del Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) que distingeix la tasca dels grups de recerca de la Universitat en tres modalitats: millor projecte de transferència de tecnologia, millor invenció o patent per la seva aplicació al mercat, i millor empresa de base tecnològica o spin-off. El premi compta amb el suport de l'empresa Fractus, en el marc del Fractus Deep Tech Hub. De periodicitat biennal, està dotat amb 5.000 euros per a cadascun dels projectes guanyadors.

El jurat del 14è Premi UPC de Valorització de la Recerca que impulsa el Consell Social ha distingit el projecte 4D Polysense, com a millor projecte de transferència de tecnologia; el programari NECADA, com a millor invenció o obra per la seva aplicació al mercat, i la 'spin-off' Process Talks, com a millor empresa de base tecnològica. També s'ha fet una menció a la 'spin-off' Nimble Diagnostics.

18/09/2023

El millor projecte de transferència de tecnologia, dins la 14ena edició del Premi UPC de Valorització de la Recerca, s'ha atorgat al projecte 4DPolysense, una recerca liderada per les investigadores Elaine Armelin i Sonia Lanzalaco, del grup de recerca Innovation in Materials and Molecular Engineering - Biomaterials for Regenerative Therapies (IMEM-BRT), en col·laboració amb l'empresa BBraun Surgical SAU. Les investigadores han desenvolupat una nova generació de malles quirúrgiques autoadaptables, que no requereixen altres eines de fixació, gràcies a la presència d'un hidrogel termosensible autoadhesiu que envolta els filaments de la malla. D'aquesta manera, s'evita la necessitat d'emprar adhesius de teixit biomèdic, tacs, grapes o sutures per a l'estabilització de l'implant de malla i la fixació a les parets del teixit. Per tant, permet reduir els riscos inflamatoris i la necessitat de recuperació del pacient.

Pel que fa a la categoria de millor invenció o obra per la seva aplicació al mercat, ha resultat guanyador el projecte NECADA, un programari per al disseny sostenible d'edificis o àrees urbanes. Es tracta d'una infraestructura híbrida, que es pot executar en el núvol o en escriptori, que dona suport a l'execució de centenars de models de simulació per optimitzar el comportament d’un edifici o àrea urbana. A partir de la forma i el disseny de l'edifici, que es modelitza en tres dimensions, el sistema proposa solucions òptimes en funció de diferents factors. L'han desenvolupat els investigadors Pau Fonseca, cap de l'Àrea de Simulació Ambiental de l'InLab FIB, i Antoni Fonseca i Casas, assessor especialitzat en Optimització de Sistemes BIM i Sostenibilitat i doctor per la UPC.

En la modalitat de millor empresa de base tecnològica, s'ha premiat Process Talks, una spin-off de la UPC fundada per quatre investigadors dels grups de recerca ALgorithms, Bioinformatics, COmplexity and formal Methods (ALBCOM) i Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI-UPC). Aquesta solució permet automatitzar fluxos de treball amb un sistema basat en la interacció per llenguatge natural, de manera que se simplifica l'automatització d'operacions i tasques repetitives.

En aquesta modalitat, també ha rebut una menció Nimble Diagnostics, el primer dispositiu mèdic basat en microones (MW) per al monitoratge continu, no invasiu i no ionitzant de pacients amb cànules endovasculars implantades. Es tracta d'una spin-off de la UPC, l'Institut Germans Trias i Pujol (IGTP) i la Universitat de Barcelona (UB), fundada el març de 2022 per la investigadora de la UPC Susana Amorós (CTO) juntament amb Oriol Iborra (CEO) i un grup d'investigadors amb l'objectiu de portar la tecnologia al mercat.