Mapejant ciutats i espais per identificar problemes d’accessibilitat i avançar en la inclusió

Mapa dels punts identificats al Districte de Sant Andreu, a Barcelona

Punts identificats al Districte de Sant Andreu, a Barcelona

Amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, la UPC organitza, en col·laboració amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i diferents ajuntaments i entitats de la província de Barcelona, diverses mapathons per identificar punts crítics d’accessibilitat –fent ús d’eines TIC i sistemes d’informació geogràfica–, sensibilitzar i avançar cap a la inclusió.

03/12/2021

Una mapathon és una activitat col·laborativa que busca obtenir informació sobre problemes concrets mitjançant les xarxes socials i un sistema de geolocalització. En el cas de les mapathons d’inclusió, tenen com a objectiu obtenir i compartir informació sobre carències o entrebancs que impedeixen o dificulten l'accessibilitat en una zona determinada i donar-ne visibilitat, amb la finalitat d'ajudar a posar-hi remei al més aviat possible. La finalitat d'aquest tipus d'accions, obertes a la participació ciutadana, és poder identificar punts crítics, sensibilitzar sobre l'accessibilitat i utilitzar Sistemes d'Informació Geogràfica (GIS) per avançar amb l'ús d'aquestes eines per a la millora de l'accessibilitat, contribuint així a tenir ciutats i pobles més inclusius.

Ajuntament, entitats socials i escoles i facultats de la UPC participen en diverses mapathons que s’han programat amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat. Amb el títol de Fora barreres!, persones voluntàries recolliran i compartiran informació sobre l'accessibilitat de diversos espais, fent servir tecnologia basada en la geolocalització. S'identificaran punts crítics des de la perspectiva de la discapacitat física, però també cognitiva, visual o auditiva.

Acció simultània i col·laborativa a diversos municipis
En total s’organitzaran nou mapathons a diferents indrets: a Barcelona, al Districte de Sant Andreu, en col·laboració amb el Centre d'Iniciatives Socials de l'Associació Pont del Dragó, i a les instal·lacions de dues escoles de la UPC –a l’Escola Politècnica Superior d'Edificació de Barcelona (EPSEB) i a l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB); a Badalona, en col·laboració amb la Plataforma Deixem de Ser Invisibles; a Cardedeu, amb el suport de les associacions Amics d'En Biel, Viver de Belloch i Hi Som! i l’IES Pla Marcell; a Llicà d’Amunt i a Montmeló, amb el suport dels ajuntaments d’ambdós municipis; a Sabadell, en col·laboració amb la Plataforma d'Entitats per un Urbanisme Sostenible de Sabadell, i a Terrassa, amb el suport del consistori egarenc i en col·laboració amb la Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) i el Centre Universitari de la Visió (CUV) i amb la participació d'estudiantat de les tres escoles de la UPC a Terrassa.

Totes les mapathons tenen lloc divendres, 3 de desembre, excepte les de Sabadell i Montmeló, que tindran lloc el dissabte 11 de desembre. Al web de la mapathon  es poden seguir en directe les mapathons actives i els punts crítics que es van identificant.

L'activitat, que s'organitza en col·laboració amb el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i diferents ajuntaments de la província de Barcelona, s'emmarca en els actes del 50è aniversari de la UPC.