En marxa el MusicData UPC, un nou programa cultural que combina música en directe i reflexió ètica sobre l'impacte de la IA

MusicData UPC és un programa cultural innovador centrat a promoure la reflexió sobre l'impacte dels sistemes algorítmics en el sector musical digital. Amb aquest objectiu, s'han programat una sèrie de sessions que combinaran les actuacions musicals en viu amb tallers, conferències i debats. El programa reunirà dones del món de la tecnologia i la cultura, i s'abordarà el debat sobre ètica i tecnologia.

09/10/2023

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) —a través del programa UPCArts— i l'organització Digitalfems/EllESmusic posen en marxa la proposta cultural MusicData UPC. Es tracta d’un programa innovador que reunirà destacades personalitats dels camps de la intel·ligència artificial, l'ètica, la música tech i artistes, entrellaçant actuacions musicals en viu amb reflexions profundes sobre l'impacte dels sistemes algorítmics en l'era digital. El programa de MusicData UPC es durà a terme tant al Campus Diagonal Nord de la UPC, a Barcelona, com en altres espais de la ciutat, amb la realització d'aproximadament quinze esdeveniments al llarg de 2023 i 2024.

La neutralitat de la tecnologia?
Una part fonamental del programa es focalitza a plantejar preguntes crucials sobre la neutralitat de les tecnologies, particularment en l'àmbit dels sistemes algorítmics musicals, i promoure debats sobre l'impacte d'aquests sistemes en la música. Durant els últims anys, nombrosos estudis realitzats per universitats i centres de recerca han destacat com els algoritmes de recomanació musical poden amplificar biaixos, per exemple de gènere, un tema que serà objecte de debat públic i anàlisi en les activitats del programa.

Les trobades inclouen conferències magistrals, debats, tallers i concerts. MusicData UPC té com a objectiu ser un espai de trobada per a artistes, persones expertes en tecnologia i ètica, professorat de la UPC, professionals de la música que desitgin explorar la relació entre la intel·ligència artificial i la cultura. Destaquen filòsofes com Laura Benitez Valero, acadèmiques de la UPC com Karina Gibert i Eva Vidal, comunitats de tecnòlogues com YoungITGirls, membres de Barcelona Music Tech Hub, entre d’altres.

La programació musical al Campus Diagonal Nord de la UPC s'iniciarà aquest any amb Kora, una de les joves apostes més clares del panorama independent nacional, en format DJset, i la tècnica de la camaleónica JANUX, del col·lectiu Pértiga DJs. El 2024 les sessions de DJ de les matinals aniran a càrrec de les experimentades i influents agitadores culturals Eneida Fever! i Ari Good2B, i l'artista emergent en ascens TWIN.

Els concerts programats són, durant aquest any, les del duo musical europeu de música electrònica improvisada AnnaOtta amb la reconeguda pianista Lucia Fumero, com a primeres artistes protagonistes de MusicData UPC.

El 2024, hi haurà una trobada en format xerrada entre artistes consagrades on participaran la cantant, pianista i compositora Belly Hernández (Dorian) i les cantants, compositores i actrius Helena Miquel (Delafé i les Flors Blaves) i Rocío Saiz, i l'actuació d'un súper grup emergent format per sis joves artistes de l'escena catalana.

GenderDataLab i MusicData UPC conceptualitzen GenderMusicAI
Entre les activitats que es duran a terme destaquen els workshops on, de manera col·laborativa, Digitalfems/EllESMusic juntament amb altres organitzacions de dones Tecnòlogues i Músiques, així com estudiants de la UPC, conceptualitzaran aspectes clau a l'hora de dissenyar un algorisme de recomanació musical gender friendly: GenderMusicAI

Programa d'activitats del MusicData UPC

El projecte ha rebut el suport de la Fundación Española por a la Ciencia y la Tecnología (FECYT), que forma part del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, i també compta amb el suport de l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural (OSIC) del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i de l'Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona (ICUB).