Neix AIRA, l’Aliança de Recerca en Intel·ligència Artificial a Catalunya

Representants de les entitats impulsores de l'aliança AIRA
Descarregar

Representants de les entitats impulsores de l'aliança AIRA

L’Intelligent Data Science and Artificial Intelligence Research Center (IDEAI) de la UPC és un dels centres que formen part de l’aliança AIRA, que neix amb l’objectiu d’impulsar la recerca científica i l’atracció i retenció de talent, i accelerar la transformació de coneixement en solucions d’impacte basades en intel·ligència artificial a Catalunya. L’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) i el Barcelona Supercomputing Center (BSC) també formen part de la iniciativa.

24/11/2022

L’Aliança de Recerca en Intel·ligència Artificial a Catalunya (Artificial Intelligence Research Alliance, AIRA) s’ha presentat el 23 de novembre, en un acte a la Casa de la Convalescència de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), en què s’ha donat a conèixer la iniciativa als diferents membres de l’ecosistema de recerca català en l’àmbit de la intel·ligència artificial (IA).

AIRA té la missió de reforçar la competitivitat de l’ecosistema català de recerca en IA mitjançant l’impuls de la indústria del coneixement i projectar Catalunya com un pol de referència, líder al sud d’Europa, en la recerca en aquest camp. Els seus principals objectius són aglutinar tota la capacitat de recerca capdavantera de l'ecosistema català, potenciar la recerca d’alt impacte, atraure i retenir el talent i impulsar l’especialització en el camp de la IA.

L'aliança és un dels quatre pilars de l’Estratègia d’Intel·ligència Artificial de Catalunya (Catalonia.AI), que estableix les prioritats i les línies d’actuació per tal de convertir Catalunya en un pol d’innovació, lideratge i atracció de talent i empreses en el terreny de la intel·ligència artificial. Dins d’aquesta estratègia, AIRA s’emmarca en l’eix de recerca i innovació: una estructura per promoure sinergies i col·laboracions entre grups, instituts, universitats i centres de recerca especialitzats en IA, promoure l’activitat conjunta a escala nacional i internacional i establir una visió compartida d’objectius prioritaris en aquesta matèria a Catalunya.

Una aliança oberta a tots els grups i centres de recerca del país
La iniciativa AIRA s'ha establert com un espai de treball cooperatiu, on els instituts, centres de recerca i les infraestructures d'IA ubicades a Catalunya poden desenvolupar una estratègia coordinada per fomentar la recerca científica, gestionar el talent i accelerar el desenvolupament de solucions basades en la intel·ligència artificial a Catalunya.

L'aliança està impulsada per la Generalitat de Catalunya i formada inicialment pel Centre de Visió per Computador (CV), coordinador de la iniciativa; l’Intelligent Data Science and Artifical Intelligence Research Center (IDEAI-UPC); el Barcelona Supercomputing Center - Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS); l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI-CSIC-UPC), i l'Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA-CSIC). Tanmateix, està oberta a qualsevol institució que faci recerca en intel·ligència artificial i que assoleixi alts nivells d'excel·lència en aquest camp.