Premi internacional a quatre estudiants de la UPC-ETSAB

Descarregar

Imatge representativa de la proposta presentada pels estudiants de la UPC-ETSAB

Premi internacional a quatre estudiants de la UPC-ETSAB
Descarregar

Els estudiants (d'esquerra a dreta) Miquel Ramón, Sofia Vila, Andrés Echarri i Aina Brunet, que han presentat la proposta guanyadora del concurs

Quatre estudiants de la UPC-ETSAB han guanyat el Concurs Internacional d’Idees per a la integració de la façana del celler Solar de Samaniego en el paisatge vitivinícola de Laguardia, a la Rioja alabesa, organitzat conjuntament per aquesta empresa i la Càtedra UNESCO Paisatges Culturals i Patrimoni de la Universidad del País Vasco (UPV-EHU).

21/06/2018

El projecte ‘Diálogo: entorno y tiempo’, desenvolupat pels estudiants Aina Brunet, Andrés Echarri, Miquel Ramón i Sofia Vila, de l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ha estat la proposta guanyadora del Concurs Internacional d’Idees ‘Solar de Samaniego-Paisaje Integrado’, organitzat per Bodegas Solar de Samaniego en col·laboració amb la Càtedra UNESCO Paisatges culturals i Patrimoni de la Universidad del País Vasco (UPV-EHU). A la convocatòria, que estava oberta a estudiants d’arquitectura, paisatgisme i disseny de diferents universitats, es presentaven propostes d’intervenció per a la façana d’aquest celler, situat als peus de la vila medieval de Laguardia, a Àlaba. L’objectiu del concurs era integrar l’exterior de les instal·lacions, característiques de l’arquitectura industrial de la dècada del 1970, en el paisatge natural i cultural de la Rioja alabesa i continuar amb la tasca de manteniment del seu llegat històric i del seu patrimoni vinícola.

El jurat internacional del concurs ha considerat que el projecte dels estudiants de la UPC respectava els vincles socioculturals de l’edifici. A més, entre altres aspectes, ha valorat l’atenció de la proposta a les diferents façanes, inclosa la coberta, el monocromatisme, la capacitat de transformació i la proposta d’aplicació d’un sòcol que redimensiona la construcció. La proposta planteja un passeig que neix al nucli antic de Laguardia i desemboca al celler Solar de Samaniego, tot envoltant l’edifici, i suggereix un desdoblament de la façana. En aquest sentit, el projecte proposa una nova manera de visitar i descobrir el celler, convertint-lo en una experiència que connecta el visitant i a l’edifici amb l’entorn i el paisatge.

El premi està dotat amb 6.000 euros i suposa l’adaptació de la proposta guanyadora al projecte arquitectònic, que modificarà la façana i les instal·lacions exteriors del celler i que es preveu que finalitzarà a la tardor.

El jurat del concurs ha estat integrat per Aura Luz Melis, sòcia de l’estudi holandès Inside Outside; Guido van Helten, reconegut muralista australià; Manuel Gallego, Premi Nacional d’Arquitectura 2008; Joaquim Sabaté, arquitecte i professor de l’ETSAB, i José González-Cebrián, catedràtic de la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de A Coruña.