Premiats dos projectes de la UPC per abordar reptes urbans de Barcelona

Foto de familia de responsables d'ambdues institucions i els investigadors premiats a l'acte de lliurament a l'Ajuntament
Descarregar

Foto de familia dels responsables de l'Ajuntament i Fundació "La Caixa" amb els investigadors premiats

Marianna Garfi, coordinadora del projecte BeWater, durant l'acte de lliurament dels premis
Descarregar

Marianna Garfi, coordinadora del projecte BWater, durant l'acte de lliurament dels premis

Avaluar l’aigua potable de Barcelona i millorar la mobilitat i l’accessibilitat de persones amb discapacitat visual són els reptes que aborden els dos projectes de la UPC guanyadors de la convocatòria extraordinària de subvencions de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació "la Caixa". Els projectes han estat premiats amb un finançament d’uns 150.000 euros cadascun.

02/03/2023

BCNMob i Bwater són els dos projectes de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) premiats per l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació ”la Caixa” amb 150.000 euros cadascun, en el marc del Pla Barcelona Ciència 2020-2023. En aquesta edició, la convocatòria s’ha adreçat al finançament de projectes de recerca i innovació que responen a dues temàtiques: l’envelliment i la qualitat de vida, i la mobilitat i el respecte a la protecció del medi ambient. Els equips d’investigadors i investigadores disposen de 18 mesos per desenvolupar les propostes. L’acte de lliurament de les subvencions va tenir lloc l’1 de març a l’Ajuntament de Barcelona.

Estudiar l'aigua potable a Barcelona
La percepció del risc per a la salut o la desconfiança cap a la qualitat de l’aigua de l’aixeta són alguns dels motius pels quals Barcelona és una ciutat amb un consum molt alt d’aigua embotellada. Aquest consum genera una gran quantitat de residus de plàstics i té un impacte perjudicial per al medi ambient. És per això que neix el projecte Bwater, que avaluarà i compararà els impactes sanitaris, ambientals i socioeconòmics associats a les diferents opcions d’aigua potable a la ciutat de Barcelona (l’aigua de l’aixeta, l’aigua mineral embotellada i l’aigua de l’aixeta tractada amb equips domèstics).

Es tracta d’un projecte liderat pel Grup d'Enginyeria i Microbiologia del Medi Ambient (GEMMA) i coordinat per la investigadora Marianna Garfi, del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental i professora de l'Escola de Camins. El projecte es desenvolupa en col·laboració amb l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), que farà l’estudi de l’impacte sobre la salut global, i la Plataforma Tecnológica Española del Agua, que donarà suport en la disseminació dels resultats. El resultat final serà un índex que mostrarà quin escenari és el més sostenible i saludable per a la ciutat de Barcelona. A més, es podran conèixer els efectes en la salut amb la reducció de malalties (com el càncer de bufeta), així com els beneficis socials (desenvolupament econòmic) i mediambientals (reducció d’emissions de CO₂). També es coneixeran els diners estalviats gràcies a la implementació del nou escenari de consum d’aigua potable per persona/llar i per a la ciutat de Barcelona.

Millorar la mobilitat de persones amb discapacitat visual
Es calcula que la manca d’autonomia personal genera un cost de més de 15.000 euros/any per a les persones amb discapacitat visual. Així mateix, els estudis constaten que un 40% de les persones amb discapacitat visual cauen un cop a l’any i el 63% d’aquestes caigudes tenen conseqüències mèdiques. La por de patir caigudes provoca l’aïllament social, un comportament sedentari i, en conseqüència, un empitjorament de la qualitat de vida, de l’estat psicològic i de la salut en general, especialment en persones grans, el 10% de les quals poden arribar a desenvolupar depressió severa.

BCNMob vol contribuir a revertir aquesta situació. El projecte el coordina la investigadora Eulàlia Sánchez, del Departament d'Òptica i Optometria de la UPC i professora de la Facultat d'Òptica i Optometria de terrassa (FOOT), en col·laboració amb Biel Glasses SL i la Fundació Punt de Vista. Està centrat a realitzar un estudi pilot per analitzar i mesurar la millora de la mobilitat i l’accessibilitat de les persones amb discapacitat visual que es pot assolir a la ciutat de Barcelona. L’estudi es realitzarà mitjançant el desenvolupament de dispositius amb tecnologia 5G en combinació amb la visió artificial i la realitat estesa, integrats amb els sistemes d’Open Data de l’Ajuntament de Barcelona per informar els usuaris en temps real.