Premiats dos projectes liderats per la UPC per afrontar nous reptes urbans

Foto de grup dels premiats

Foto de grup dels premiats

Dos projectes liderats per la UPC, un per estudiar l’ús de robots assitencials per a gent gran i un altre sobre el repartiment de paquets amb vehicles autònoms, reben una subvenció de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació ”la Caixa”, dins del Pla Barcelona Ciència 2020-2023.

10/01/2024

L’Ajuntament de Barcelona i la Fundació ”la Caixa” han premiat dos projectes de recerca científica liderats per la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) per afrontar nous reptes urbans. Un és 'Robots i assistència social a la gent gran (FRAILWATCH)', de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre mixt del Consell Superior d’investigacions Científiques (CSIC) i la UPC, i l’altre és 'Repartiment de paquets amb vehicles autònoms (BotNet)', que duen a terme l'IRI, CARNET, el Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT) i la spin-off VAIVE Logistics.

El projecte FRAILWATCH, subvencionat amb 150.000 euros, està coordinat per l’investigador Guillem Alenyà i pretén promoure l’estudi de capacitats robòtiques socials innovadores amb un potencial important en l’àmbit mèdic. L’objectiu principal és investigar la viabilitat de l’ús d’un robot social en l’avaluació de diferents paràmetres rellevants per a la valoració de les capacitats intrínseques i la fragilitat d’un pacient, per tal d’optimitzar la recollida de dades que permetin una millor assistència mèdica. Es desenvolupa en col·laboració amb el Parc Sanitari Pere Virgili i Grup Saltó, Intelligent Technology.

L’objectiu de BotNet, que ha rebut una subvenció de 146.000 euros, és obtenir un model de repartiment de paquets autònom, que inclogui la navegació del robot i una interfície que permeti la interacció correcta entre el vehicle autònom i els vianants. Amb els investigadors Àngel Santamaria i Alberto Sanfeliu al capdavant, també preveu avaluar la integració d’aquest tipus de vehicle a la ciutat, així com el grau d’acceptació de la tecnologia.

Així mateix, s’ha premiat el projecte Sostenibilitat urbana i comerç de proximitat a Barcelona (URBANSOSTEN-LOCALRETAIL), liderat per la Universitat de Barcelona (UB), i en el qual participa la investigadora de la UPC Zaida Muxí, professora de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB), en col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili (URV). El projecte analitza la relació entre ciutat, sostenibilitat i comerç de proximitat per afavorir polítiques comercials concretes que ajudin a mantenir l’heterogeneïtat d’usos de la ciutat, part de la identitat i cultura de Barcelona. Està subvencionat amb 85.000 euros.

Aquestes iniciatives s’han presentat el 10 de febrer, en un acte a l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb la resta de projectes premiats en la convocatòria 2023, que s’emmarca en el Pla Barcelona Ciència 2020-2023. S’han atorgat dos milions d’euros per a un total de 14 propostes, que aporten solucions innovadores en salut comunitària, i sostenibilitat i canvi climàtic. Els equips d’investigadors i investigadores disposen de 18 mesos per desenvolupar els projectes. El vicerector de Recerca de la UPC, Jordi Llorca, que ha assistit a l'acte, ha subratllat la importància que la UPC "torni a ser present en projectes que milloren el benestar de la ciutadania. En aquest cas, de la mà de l'Ajuntament de Barcelona per desenvolupar iniciatives de transformació urbana".