Descarregar

A l'esquerra, Guillermo Lusa, en el moment de recollir el guardó, i a la dreta, Clara Prats, oferint unes paraules després de rebre el Premi

Descarregar

La investigadora biofísica Clara Prats, coordinadora del BIOCOM-SC, recull el Premi Serrat i Bonastre de mans de Jordi Renom, president del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya

Descarregar

Guillermo Lusa, professor jubilat de l'ETSEIB, durant el lliurament del Premi a la carrera acadèmica

En el marc de la Diada dels Enginyers, que ha tingut lloc l’1 de juliol, el grup de recerca en Biologia Computacional i Sistemes Complexos (BIOCOM-SC) de la UPC ha rebut el Premi Serrat i Bonastre, i Guillermo Lusa, professor jubilat de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), el Premi a la carrera acadèmica.

05/07/2021

L’1 de juliol va tenir lloc, al Recinte Modernista de Sant Pau, la Diada dels Enginyers, en el marc de la qual s’han lliurat els premis que atorguen anualment l’Associació i el Col·legi d’Enginyers Industrial de Catalunya. Enguany, s’ha reconegut amb el Premi Serrat i Bonastre la tasca del grup de recerca BIOCOM-SC de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC),  per la seva tasca en l’explicació i la divulgació de les principals dades de la pandèmia per la COVID-19 a través de les xarxes socials i dels mitjans de comunicació, amb l’objectiu de controlar el virus a Catalunya.

El BIOCOM-SC, que des de fa anys aplica les matemàtiques per entendre millor el comportament de malalties infeccioses com ara la tuberculosi, s’encarrega d’estudiar la pandèmia des de dins. Per això, el Jurat del Premi reconeix les seves aportacions rigoroses i fonamentades en dades, que eviten que es puguin fer especulacions i interpretacions errònies.

El Premi Serrat i Bonastre guardona la bona comunicació d’un mitjà o col·lectiu que hagi ajudat a la difusió de l’enginyeria. Del BIOCOM-SC, el Premi reconeix la seva capacitat per transmetre amb rigor i claredat l’enginyeria a la població. El Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya destaca que “alguns dels conceptes que s’han desenvolupat, com el risc de rebrot o els diagrames que mostren l'evolució diària de l'epidèmia, s'han convertit en familiars per a molts ciutadans i han guiat la presa de decisions tant individuals com polítiques”.

La biofísica Clara Prats, coordinadora del grup BIOCOM-SC i responsable de la línia de recerca sobre la COVID-19, va ser l’encarregada de recollir el guardó de mans del president del Col·legi, Jordi Renom, qui va recordar que “en un context de pandèmia, el rigor en l’anàlisi, explicació i divulgació de les dades és essencial”.

D’altra banda, el doctor enginyer industrial Guillermo Lusa, professor jubilat de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), va rebre de mans dels president de la Mútua dels Enginyers, Joan Munt, el Premi a la carrera acadèmica per la seva expertesa en la història de l’enginyeria. Lusa va publicar l’any 2018 el llibre Història, enginyeria i compromís, dins de la col·lecció Mestres. Aquest treball recopilava la seva tasca investigadora i de compromís amb la UPC, on va ser professor de Matemàtiques i Història de la Ciència. El jurat del Premi destaca de Lusa la seva defensa del racionalisme, la democràcia i la universitat pública. El professor de l’ETSEIB, que va ocupar diversos càrrecs directius a l’Escola i de representació sindical, va ser un dels principals promotors de l’organització del Fons històric de la Biblioteca de l’ETSEIB.