La revista ‘Nature’ selecciona MiWEndo Solutions com a finalista d'un premi a les millors 'spin-off'

Descarregar

Els socis fundadors i els representants institucionals de la UPF, la UPC, la Fundació Clínic per a la Recerca Biomèdica i ICREA

Descarregar

El dispositiu que desenvolupa l'empresa servirà per millorar la detecció precoç del càncer colorectal

L''spin-off' MiWEndo Solutions, que està desenvolupant un dispositiu per millorar la detecció precoç del càncer colorectal, ha estat seleccionada com a finalista del premi The Spinoff Prize, creat per la revista ‘Nature’ i la farmacèutica Merck. L’empresa, constituïda per la UPF i la UPC, en col·laboració amb l’Hospital Clínic i la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA), és una de les 12 candidates escollides pel jurat entre les prop de 150 spin-off de tot el món que s’hi han presentat.

30/06/2020

MiWEndo Solutions està desenvolupant un dispositiu mèdic de baix cost que s’acoblarà als endoscopis utilitzats a les colonoscòpies i, mitjançant tecnologia de microones, escanejarà l’intestí gros dels pacients per detectar-hi pòlips malignes, precursors del càncer colorectal. Aquesta malaltia és el càncer més prevalent entre la població de més de 50 anys i per això existeixen programes de cribratge que tenen l’objectiu de diagnosticar-la en les seves etapes primerenques, quan resulta més fàcil de tractar i es pot curar. El dispositiu de MiWEndo Solutions facilitarà la localització d’aquests pòlips, que no sempre són senzills de trobar perquè la visibilitat a les colonoscòpies és limitada, i també en determinarà el grau de malignitat.

Gràcies a aquesta proposta, la companyia ha aconseguit un lloc a la final de The Spinoff Prize, un guardó creat per la prestigiosa publicació científica Nature i la farmacèutica Merck per donar suport i visibilitat a les spin-off de tot el món basades en coneixement generat a les universitats. La guanyadora rebrà un premi de 30.000 euros.

A la primera fase de la final, les 12 candidates faran una presentació en línia de sis minuts davant un jurat d’experts per explicar com han convertit investigacions científiques originals i d'alta qualitat en productes o serveis capaços de fer front a problemes del mercat i d’assolir un impacte positiu en la societat. Les quatre empreses seleccionades passaran a la segona ronda, que es durà a terme el 13 de juliol en el marc de la trobada virtual Future Insight, dedicada als assoliments més recents de la ciència i la tecnologia.

“Estem molt orgullosos d’haver arribat a la final d’un premi que atorguen entitats tan prestigioses a empreses de tot el món”, celebra la investigadora de la UPF Marta Guardiola, cofundadora i directora de Tecnologia de MiWEndo Solutions. Segons ella, “haver arribat fins aquí ja és un premi a la tasca de l’empresa i a molts anys de recerca”. La científica també valora "la gran visibilitat" que obtindrà la companyia gràcies a aquest certamen.

Per part de la UPC, els cofundadors de l’empresa són Jordi Romeu, Lluís Jofre i Joan O'callaghan, investigadors del Centre Especific de Recerca en Comunicació i Detecció (CommSensLab-UPC). L'activitat d'aquest centre, vinculat al Departament de Teoria del Senyal i a l'Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la Universitat, està reconeguda des del 2006 amb la distinció Unitat d'Excel·lencia 'María de Maeztu'.

Segons afirma Jordi Romeu, "aquest reconeixement és un resultat més d'una tasca duta a terme des de fa molts anys pel CommSensLab de la UPC per tal d'eixamplar l'abast i l'impacte de la nostra recerca. En aquest cas, la cerca d'aplicacions biomèdiques de la recerca en l'àmbit de les telecomunicacions i la creació d'spin-off com a mecanisme de convertir aquesta recerca en productes a l'abast de la societat".

Les 12 finalistes de The Spinoff Prize són les següents:

• MiWEndo Solutions (Universitat Pompeu Fabra, Universitat Politècnica de Catalunya, Hospital Clínic de Barcelona i Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats – ICREA)
  • Cage Capture (Universitat de Liverpool, Regne Unit)
  • Caristo (Universitat d’Oxford, Regne Unit)
  • EpiVario (Universitat de Pennsylvania, EUA)
  • EraCal (Universitat de Zuric, Suïssa, i Universitat de Harvard, EUA)
  • Forkhead Therapeutics (Universitat de Columbia, EUA)
  • Oxford Brain Diagnostics (Universitat d’Oxford, Regne Unit)
  • PredictImmune (Universitat de Cambridge, Regne Unit)
  • Scailyte (ETH de Zuric, Suïssa)
  • Sibel (Universitat Northwestern, EUA)
  • Softsonics (Universitat de Califòrnia, San Diego, EUA)