El Zoo de Barcelona esdevé una aula de ciència per a més 600 alumnes de secundària, de la mà de la UPC

Un grup d'alumnes en una de les activitats realitzades
Descarregar

Els alumnes han realitzat quatre activitats basades en la metodologia STEAM

Un grup d'alumnes amb mostres recollides en un dels experiments
Descarregar

Un grup d'alumnes amb mostres recollides en un dels experiments

El Zoo de Barcelona ha acollit, el 16 de novembre, l’STEAM Zoo, una jornada d’activitats científiques adreçades a l’alumnat de 1r i 2n d’ESO, organitzada per Barcelona de Serveis Municipals (BSM) i l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la UPC. Hi han participat un total de 640 nois i noies de diferents instituts de Barcelona i la seva àrea metropolitana.

16/11/2023

L'STEAM Zoo té com a objectiu incentivar les vocacions científiques i tecnològiques, especialment entre les noies, a través de tallers i activitats basats en la metodologia STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques). En aquesta segona edició de l'STEAM Zoo, l’alumnat ha gaudit de quatre activitats impartides per l’equip d’educadors i educadores del Zoo de Barcelona, que ha treballat conjuntament amb el personal docent i investigador de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) en el seu desenvolupament.

Al primer dels tallers, titulat 'L’ADN a les teves mans', l’alumnat ha extret ADN d’una mostra de cèl·lules de maduixa i ha pogut tocar-lo. A 'Què mengem?', han après com el que ingerim es transforma en energia, a partir d’una sèrie d’experiments. Al taller 'Interpretant el que pensem', els participants han comprovat, en directe, com es comuniquen el cervell i els músculs del cos. I a 'Mà biònica', han après com movem les extremitats.

A més, l’alumnat ha gaudit de l’espectacle participatiu 'Les tres neurones', en el qual també han après com funcionen les cèl·lules que conformen el teixit nerviós.

Per a la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de la Fundació Barcelona Zoo, Laia Bonet, “les jornades STEAM són un clar exemple del compromís de Barcelona amb la ciència i la seva aposta per incentivar vocacions científiques entre els més joves, especialment les noies. I el fet que el Zoo n’aculli una cada any, evidencia també la feina que fa aquest espai per esdevenir un referent en l’educació ambiental, la ciència i la conservació de la biodiversitat i la promoció dels valors que hi són implícits”.

Per a la directora de l’EEBE, Adriana Farran, “una de les finalitats de la nostra universitat és fer arribar la ciència i la tecnologia a la societat. Avui, volem que les noies i els nois de 1er i 2n d’ESO s’acostin a la ciència de forma lúdica, amb aquest seguit d’experiències que hem dissenyat especialment per a ells, i en aquest entorn tan màgic i meravellós com és el zoo de Barcelona”.

El Park Güell s’estrena com a escenari STEAM amb alumnat de primària
La propera sessió STEAM, organitzada per BSM i l’EEBE de la UPC, serà el 30 de novembre, al Park Güell que, per primera vegada, participa en aquestes activitats i ho fa amb un programa d’activitats especialment dissenyades per a nens i nenes de 5è i 6è de primària, etapa educativa que s’incorpora al projecte.

A través de diversos tallers i activitats guiades, es treballaran algunes competències curriculars en l’àmbit de les matemàtiques, la ciència, l’art i la tecnologia, tot descobrint els secrets de Gaudí i l’arquitectura modernista. Amb aquesta iniciativa, el Park Güell i BSM refermen el seu compromís amb la generació de noves experiències que garanteixin el gaudí ciutadà i l’ús educatiu d’aquest espai patrimonial.

Posteriorment, el 20 de març de 2024 arribarà el torn del Parc del Fòrum, que tornarà a esdevenir un gran laboratori de ciència i tecnologia per a joves de 4t d’ESO i batxillerat, temàtiques que també es desenvoluparan al Palau Sant Jordi, el 16 d’abril, per a estudiants de 2n i 3r d’ESO.

Les activitats STEAM d’aquest curs 2023-2024 finalitzaran el 8 de maig de 2024, al Tibidabo i s’espera que apleguin un total de 7.000 estudiants.