Docents i estudiants d'arquitectura creen tallers educatius per ensenyar l’estalvi energètic de l’escola a casa

Imatge de l'activitat d'un dels tallers, una nena omple una fitxa amb diversos indicadors sobre la qualitat de l'aire
Descarregar

Activitat d'un dels tallers que consisteix en aprendre a mesurar la qualitat de l'aire

Aparell que els alumnes fan servir en les sessions per mesurar la qualitat de l'aire
Descarregar

Imatge de la pissarra d'una aula durant un dels tallers
Descarregar

Activitat a les aules en el marc del projecte LES

Imatge de la pantalla d'una aula durant un dels tallers

Els tallers estan dirigits a infants entre 8 i 10 anys

Transmetre i educar en mesures d’eficiència energètica als més petits perquè ho ensenyin i ho apliquin a casa és la premissa i punt de partida del projecte LES, desenvolupat per un equip de professors i estudiants de les escoles d’Arquitectura de Barcelona i del Vallès (ETSAB i ETSAV) de la UPC. El projecte, subvencionat per l’Ajuntament de Barcelona, s’ha dut a terme mitjançant tallers educatius a 250 alumnes d’entre 8 i 10 anys de tres escoles de la ciutat i es pot replicar als centres que ho sol·licitin.

21/02/2023

Com evitar passar calor durant l’estiu i fred durant l’hivern? Com podem produir energia renovable i neta? Aquestes són algunes de les preguntes que es plantegen als tallers del projecte LES. Llavor Energètica i Salut. Del cole a casa, que s’ha posat en marxa a Barcelona: a l’Escola Carlit (al barri Eixample Dreta) com a escola pilot, l’Escola Ferrer i Guàrdia (Ciutat Meridiana) i l’Escola Fort Pienc (El Fort Pienc), com a escoles demostradores.

La iniciativa, subvencionada per l'Ajuntament de Barcelona en el marc de la convocatòria Educació científica, cultura científica i divulgació a la recerca, té com a objectiu “promoure l’educació, la cultura i la divulgació de l’estalvi energètic i la salut, de manera que els infants siguin els que ensenyin o aportin aquest coneixement, adquirit a les escoles, dins de l’entorn familiar”. Així ho ha explicat la coordinadora del projecte Eva Crespo Sánchez, investigadora Serra Húnter del Departament de Tecnologia de l’Arquitectura i docent de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC).

El teló de fons del projecte és mostrar a les generacions futures que la ciència aplicada (mitjançant els tallers experimentals) és una tasca decisiva per trobar solucions que abordin l’alerta mundial d'emergència climàtica i activin la rehabilitació energètica.

En el projecte han participat el catedràtic Carlos Marmolejo Duarte, la professora Belén Onecha Pérez i el professor Oriol Pons Valladares, tots ells de l’ETSAB i del Departament de Tecnologia de l’Arquitectura, així com l’investigador Serra Húnter Fabian López Plazas, del mateix departament i docent a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la UPC.

També han col·laborat, com a joves investigadores i investigadors, estudiants de doctorat, màster i grau de l’àmbit de l’arquitectura, com són Paúl Espinoza Zambrano, Paloma Morales Flores, Gisela Garcés Vives, Clàudia Cantero Miquel i Celia Díaz Blanco.

Tallers i maletins científics
El projecte s’articula a través de cinc tallers dirigits a infants d’entre 8 i 10 anys, i una sèrie d’enquestes a l’alumnat, les famílies i els docents, abans i després de les sessions, per fer seguiment de l’impacte i avaluar l’èxit de la conscienciació dels alumnes i de la transmissió de coneixements a les famílies o al domicili.

Els tallers s’estructuren en tres sessions. La primera està enfocada al comportament energètic dels edificis a l’estiu; es desenvolupa mitjançant tres experiments al pati i a l’aula i se centra a respondre la pregunta “Per què guanyem calor i com evitar-ho?”.

La segona sessió, enfocada a l’hivern, consta de quatre experiments i respon a la pregunta “Per què perdem calor i com evitar-ho?”.

Finalment, l’última sessió tracta les energies renovables.

El paper de la dona en la construcció d’habitatges
El projecte també vol posar èmfasi en el paper de la dona en el sector de la construcció. És per això que les escoles dediquen una estona de lectura al conte 'Les noies són capaces de tot', de l’escriptora Caryl Hart, un llibre que exemplifica el lideratge de les dones en diferents àmbits socials i científics al llarg de la història.

De moment, participen del projecte uns 250 alumnes sumant els del Col·legi Carlit, com a escola pilot, i l’Escola Ferrer i Guàrdia i l’Escola Fort Pienc com a escoles demostradores.

La idea és que s’hi sumin tots aquells centres d’educació primària que ho desitgin, els equips docents dels quals podran aprofitar els anomenats ‘maletins científics’: un material docent innovador que conté tutorials audiovisuals per replicar els tallers de manera autònoma.

Aquest material es complementa amb la pàgina web del projecte LES, que ofereix vídeos, informació detallada dels tallers i documents sobre rehabilitació energètica, amb l’objectiu de potenciar la comunicació entre infants i famílies i facilitar la transmissió dels coneixements apresos a classe a casa.

Fruit de diversos projectes vinculats a la rehabilitació
El projecte LES és fruit d’anteriors projectes de recerca, tant teòrics i descriptius com experimentals, desenvolupats per professorat i estudiants de l’ETSAB. Alguns exemples són el projecte EnerValor2, que ha aportat evidències sobre l'escassa conscienciació de la societat envers els beneficis de les actuacions de millora energètica als habitatges, especialment des del punt de vista del benestar, la salut i la productivitat, així com el projecte Smart Rehabilitation 3.0, dedicat a connectar l'oferta educativa i la realitat social en l’àmbit de la rehabilitació dels edificis, tenint en compte el factor energètic, les innovacions tecnològiques i la intervenció arquitectònica.