El Tibidabo es transforma, de la mà de la UPC, en un laboratori de física per a 2.400 estudiants d’ESO i batxillerat

Un grup d'estudiants participant en una de les activitats proposades
Descarregar

Un grup d'estudiants participant en una de les activitats proposades

Prop de 2.400 alumnes de 4t d’ESO i batxillerat de 60 escoles de Catalunya han realitzat experiments de física utilitzant les atraccions del Parc del Tibidabo en una nova edició del Fisidabo 2K, el 20 de maig. Aquesta jornada educativa, que organitzen conjuntament l’Ajuntament de Barcelona, Ciència360 i la UPC, té l'objectiu de promoure les vocacions científiques entre l'estudiantat.

20/05/2022

El Parc d’Atraccions Tibidabo s’ha convertit, el 20 de maig, en un gran laboratori. Al llarg del dia, el Parc ha acollit la jornada educativa del Fisidabo 2K, on 2.397 alumnes de 4t d’ESO i batxillerat han pogut realitzar tot un seguit d’activitats per ampliar els seus coneixements sobre física. L’edició d’enguany ha comptat amb la participació de 66 escoles, 52 de les quals de Barcelona i la seva Àrea Metropolitana i 14 provinents de la resta del territori. El projecte, impulsat conjuntament per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i el grau en Enginyeria Física de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), té la finalitat de promoure vocacions científiques entre l'estudiantat.

La iniciativa, que aquest any arriba a la seva 5a edició, té com a objectiu proporcionar coneixement a l’alumnat de manera flexible, aportant creativitat i innovació en un entorn lúdic, però mantenint el rigor acadèmic. Es busca també destacar referents femenins, amb una especial mirada a trencar estereotips i potenciar les vocacions científiques entre les noies. El Fisidabo 2K planifica experiments relacionats amb la física amb l’objectiu que els alumnes siguin un subjecte actiu i participin en el procés d’aprenentatge en primera persona. D’aquesta manera, les atraccions del Parc s’han convertit en proves científiques on els alumnes apliquen els seus coneixements a través de l’experiència directa.

L’edició d’enguany ha comptat amb 26 propostes d’experiments per, entre d’altres qüestions, calcular l’acceleració, la velocitat i l’energia de la Muntanya Russa, estudiar les forces que actuen al Piratta, mesurar les característiques del moviment circular del Viking i comprovar per què els miralls del Miramiralls reflecteixen les imatges de diferents maneres

La Cuca de Llum també s’ha convertit en un laboratori mòbil perquè els estudiants juguessin a ser enginyers i enginyeres. S’ha proposat a l’alumnat determinar les característiques del seu moviment i calcular la potència que necessita el motor per fer pujar el funicular al punt més alt del Tibidabo.

Fisidabo Hipàtia, el precursor del projecte
Avui també s’ha desenvolupat el Fisidabo Hipàtia, una jornada pionera que compleix deu anys i que va ser creada amb l’objectiu de fomentar l’aprenentatge pràctic del procés científic. En aquest cas, són els alumnes del batxillerat internacional de Ciències Matemàtiques CELLEX els que presenten propostes d’experiments basant-se en atraccions del Parc. L’alumnat dissenya, construeix i comprova l’experiment, i se’n deriva un informe experimental que té la possibilitat de convertir-se en un article científic per publicar en una revista especialitzada de caràcter internacional.

Aquest any, entre d’altres experiments, un grup d’alumnes ha mesurat la força de les onades de l’atracció Alaska per calcular quanta energia se’n pot extreure d’aquest moviment. Aquest experiment és molt similar al que es fa en canals experimentals d’arreu del món per investigar la força mareomotriu.

Un pol d’innovació educativa al servei del talent jove de la ciutat
El Fisidabo 2K forma part d’un projecte educatiu molt més ampli format per quatre jornades d’activitats. El 23 de març es va celebrar el Visions STEAM Fòrum per a estudiantat de 4t d’ESO i batxillerat on l’alumnat va poder experimentar amb la biologia, la física, les matemàtiques, la química i la tecnologia. El 7 d’abril va ser el torn del Visions STEAM - Anella, amb més de 1.500 alumnes a l’Estadi Olímpic.

Com a novetat d’aquest curs, el 9 de novembre se celebrarà per primera vegada el Visions STEAM - Zoo per a estudiants de 1r i 2n d’ESO. D’aquesta manera quedaran coberts tots els períodes educatius de la secundària, des de 1r d’ESO a 2n de batxillerat. En total, s’estima que aquest 2022 es beneficiaran de les activitats STEAM més de 6.000 adolescents.