Tres projectes de fi d’estudis de la UPC, guardonats a la XV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme

Descarregar

Muntatge fotogràfic inclòs al treball de Cristina Morata i Ruth Gow, estudiants de màster universitari en Arquitectura de l'ETSAV

Descarregar

Imatge del carrer Clavellinas (Sevilla), inclosa al TFG d'Alberto Maestro, de l'ETSAB

Descarregar

Façana virtual del Molí de Sal de Formentera, una intervenció proposada per Lorena Ruzafa, estudiant de l'ETSAB

La XV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme ha premiat el treball de fi d'estudis de dues estudiants del màster universitari en Arquitectura de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) sobre la transformació urbanística de Cardona. Dos treballs de fi de grau de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) sobre Sevilla i Formentera n'han quedat finalistes.

16/07/2021

El projecte de fi de màster de Cristina Morata i Ruth Gow, estudiants del màster universitari en Arquitectura de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), ha estat guardonat a la Mostra de projectes de Fi de Carrera de la XV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme (BEAU). El treball, titulat ‘Els Replans: decrecimiento estratégico para mejorar la habitabilidad y accesibilidad en el centro histórico de Cardona’, proposa intervencions per a aquelles parcel·les del municipi del Bages que es troben desocupades.

Per desenvolupar aquestes accions, que volen millorar l’habitabilitat i l’accessibilitat en aquests indrets abandonats, les autores del projecte han escollit una illa del barri antic de Cardona amb un nombre elevat d’habitatges i locals desocupats. A més, aquest terreny compta amb un gran desnivell en relació amb els carrers dels voltants. Allà, Morata i Gow proposen crear patis nous i altres espais semiprivats, a més de construir nous nuclis de comunicació vertical que permetin una millor accessibilitat als habitatges. Roger Sauquet, professor del Departament de Projectes Arquitectònics, n’ha tutoritzat el treball.

D’altra banda, dos treballs de fi de carrera del grau en Estudis d’Arquitectura de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) han quedat finalistes de la mateixa mostra. ‘Kintsugi: centro de artes plásticas en Sevilla’, d’Alberto Maestro i tutoritzat per la professora del Departament de Projectes Arquitectònics, Margarita Costaplanteja el naixement d’un nou eix cultural al centre de la capital andalusa per potenciar l’artesania de la ciutat. L’altre treball de fi de grau finalista per part de l’ETSAB ha estat ‘Recuperación de las salinas de Formentera. Isla de Sal’, de Lorena Ruzafa. En aquest cas, es proposa omplir la petjada històrica que amb els anys ha deixat l’espai saliner a l’illa pitiüsa. El treball suggereix reconstruir els murs i els camins de les salines amb materials tradicionals i transformar el Molí de Sal en un museu.

El cicle 'C de Confinament', també finalista
La iniciativa 'C de Confinament' també ha estat seleccionada com a publicació finalista a la mostra d'investigacions de la BEAU. Aquest projecte va esdevenir un cicle de conferències i de debat promogut des de i per a l'estudiantat de l'ETSAB durant els mesos de confinament a causa de la pandèmia. Les conferències d'arquitectes de renom com ara Fala Atelier, Juhani Pallasmaa, Benedetta Tagliabue, Jaume Prat, Anna i Eugeni Bach, Rafael Aranda i Bonell+Dòriga, es poden consultar a YouTube.

Enguany, la XV Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme s'ha centrat en la reflexió sobre la densitat de població i la capacitat de conciliació entre l’urbanisme i l’arquitectura. Partint del concepte de l’‘Espanya Buidada’, en aquesta edició s’han premiat publicacions i treballs que plantegen com ha d’abordar l’arquitectura conceptes socials, culturals i físics de la nostra quotidianitat segons la densitat del territori on habitem. El Museo de Arte Contemporáneo Español de Valladolid i el Pavelló Mies van der Rohe i Lilly Reich de Barcelona són les seus oficials de la XV Biennal.